Masini luxoase, telefoane de superfirma si haine de la Paris si Milano. Asta ii mira pe strainii vizitatori in Romania, scrie Cotidianul. Unul dintre ei, gurul in branding personal William Aruda, spunea, cu ocazia unei vizite la Bucuresti, ca autohtonii sint mai preocupati de imaginea lor decit alte popoare. „Am observat asta inca de la aeroport, cind am vazut ce masini conduc, apoi, la hotel, hainele pe care le poarta. Sint foarte interesati de modul in care comunica ceea ce sint lumii intregi“, declara expertul intr-un interviu din Cotidianul.

Imaginea a devenit mai importanta decit aspectul practic sau realitatea. „Multi isi cumpara o masina scumpa inaintea unei case la acelasi 'nivel>> cu aceasta“, da un exemplu seful de la AdVenture, Liviu Redeleanu.

Alexandru Raducanu, specialist in marketing, dar si in psihologie, redactor-sef la revista „The Marketer“, explica si de ce: „Nu poti sa iti duci vila dupa tine, avionul sau iahtul cu atit mai putin. Adesea nu poti sa iti duci nici amanta - top-model - la o intilnire. Ceasul e pitit sub haina, telefonul e de prost gust sa il pui pe masa. Dar masina ti-o cam vede toata lumea, apari cu ea in ziare, se mira vecinii de vizavi, isi fac cruce rudele de la tara“. „Nu toti romanii sint snobi“, vrea sa se faca bine inteles specialistul in marketing, dar „cind ai cumparat o masina si faci conferinta de presa in fata garajului e clar ca suferi de snobism“.

Citeste si:

Hainele de pe strada spun aceeasi poveste. Antropologul Vintila Mihailescu povestea intr-un articol din Cotidianul ca oamenii de afaceri straini veniti in Romania cred ca femeile de afaceri sint „prea imbracate“ si ca supraliciteaza: „'Ai impresia mereu ca sint in drum spre un spectacol de opera!>>, spunea cineva. S-ar zice ca, la noi, daca ai cu ce (si chiar cind n-ai...), te imbraci tot timpul 'bine>>. La ei, chiar daca ai cu ce, te imbraci astfel doar cind si unde este cazul“.

La ocazii, romancele pastreaza aceeasi directie opulenta, era de parere si designerul Liliana Turoiu. In Romania, femeile prefera materialele pretentioase, in timp ce la New York se vind rochiile cu accente de lenjerie intima, simple, cu cite un detaliu de efect.