Considerat parintele prozei scurte moderne nipone, Akutagawa semna, la inceputul secolului trecut, o serie de povestiri care transcend barierele sociale, morale si lingvistice ale culturii japoneze. In cele sase texte incluse in volumul publicat de Humanitas, autorul isi invita cititorii sa plonjeze in lumea medievala japoneza, descrisa intr-un stil copios si contrapunctata cu observatii si comentarii ale omului care traieste perioada deschiderii culturii nipone catre vestul industrializat.

Cea dintii povestire, care da si titlul volumului, nu a fost, in ciuda numelui sau, principala materie prima pentru filmul din 1950 „Rashomon“, care i-a adus cineastului Akira Kurosawa Leul de Aur venetian. De fapt, regizorul si coscenaristul si-a bazat scriptul in mare parte pe textul „Intr-un lastaris“, incluzind doar secvential elemente din „Rashomon“. Dupa cum o spune si numele povestirii, totul se petrece linga poarta Rashomon, care pe vremuri fusese o constructie monumentala plasata la intrarea in Kyoto si care, dupa decli-nul partii apusene a orasului, a fost lasata in paragina, devenind un loc in care sint aruncati mortii si in care se ascund tilharii si criminalii.