Peisajul cinematografic al anului curent are destule filme lungi si „de arta“ (in acceptia americana a termenului), mult mai multe decit anul trecut. Asta pentru ca studiourile mari le-au dat drumul din lesa regizorilor, lasindu-i sa se transforme in autori. Daca acest caz particular va deveni norma, piata va decide.

Peter Biskind, un observator atent al Hollywoodului, compara situatia din 2007 cu „a doua jumatate, cea decadenta, a anilor '70. In '80, deja producatorii pusesera piciorul in prag“, declara specialistul citat de „Variety“. „Depinde de tine sa iti faci treaba cit mai economic si responsabil cu putinta“, crede Paul Thomas Anderson, realizatorul lungmetrajului „There Will Be Blood“, cu Daniel Day-Lewis in rolul principal. Regizorul, cunoscut pentru conflictele sale cu studiourile, rezuma astfel lectia invatata: „Daca incalci regulile lor, atunci pot sa iti bage in film orice, chit ca vrei sau nu. Ghinionul tau. Regula lor e 'ai spus ca poti sa il faci cu atitia bani>>. Si e o afacere corecta. Daca nu-ti poti face filmul cu atitia bani, atunci afacerea pica“.