Tot mai multi producatori de cinema europeni si americani migreaza dintr-o locatie in alta pentru a profita de preturile competitive, de mana de lucru calificata, de decorurile naturale si de vestigii ale trecutului. Industria de film este una extrem de competitiva in orice punct al globului in care se desfasoara la un nivel suficient de evoluat.

Din cauza costurilor de productie din ce in ce mai mari, marii producatori trebuie sa gaseasca solutii din ce in ce mai creative pentru a putea produce filme de calitate si care sa le asigure un profit suficient pentru a fi produse. Pe de alta parte, industria filmului asigura, pe langa investitia propriu-zisa - angajarea fortei de munca locale, costurile directe asociate cu constructia de decoruri, costume, inchirieri de echipamente specifice, costuri colaterale legate mai degraba de industria turismului (hoteluri, restaurante, statiuni s.a.), folosirea infrastructurii -, si o investitie mult mai importanta in renumele, imaginea care se creeaza in jurul tarii respective.

Majoritatea statelor (inclusiv individual cele care compun SUA) sprijina in mod direct si activ realizarea de filme pe teritoriul lor. Louisiana, New Mexico, Canada, Franta, Marea Britanie, Germania si, mai recent, Ungaria, Polonia, Cehia si chiar Bulgaria fac eforturi imense pentru a atrage productiile de film pe teritoriul lor. Este clar ca, din ce in ce mai mult (in special in era digitalizarii, cand corecturi si chiar decoruri intregi se pot face pe computer) avantaje precum varietatea locurilor de filmare devin tot mai putin importante, in favoarea costurilor de productie. Prin oferirea de stimulente financiare care mai de care mai inteligente, bine gandite si tintite, teritorii care, pana de curand, erau prohibitive din punct de vedere al costurilor (majoritatea statelor din SUA sau Franta) devin atractive si foarte competitive chiar si raportandu-se la tari cu costuri eficiente cum ar fi si Romania.

Vid legislativ

Citeste si:

La noi in tara, chiar daca nu vin foarte multe companii straine, s-au produs totusi (in cele doua mari studiouri private, Castel Film si Media Pro Pictures) filme importante - "Cold Mountain" de Anthony Minghella, "Tinerete fara tinerete" de Francis Ford Coppola, "Amen" de Costa-Gavras, "Joyeux Noel" de Christian Carion sau "Sex Traffic" de David Yates.

Atunci cand au intrat pe piata cinematografiei, ambele studiouri - Castel Film si Media Pro Pictures - au facut investitii extrem de importante, facute din surse si cu resurse proprii, uneori chiar si fara ajutorul bancilor.

Directorul de marketing al Castel Film, Bogdan Moncea, a explicat ca, actualmente, singurele atuuri ale romanilor le constituie "infrastructura productiei moderne si competitive, calitatea tehnicienilor, peisajele diverse si costurile mici". Spre exemplu, filmarea in spatiile publice aflate sub jurisdictia primariilor este mult mai scumpa decat oriunde in Europa sau chiar America. In New York, Los Angeles si mai peste tot in SUA astfel de taxe au fost eliminate complet, iar in Londra (cel mai scump oras european) se platesc 500 de lire sterline pe zi. In schimb, in Bucuresti, in zona centrala, s-a ajuns la 600 de euro pe zi. Ungaria a gasit o solutie - atractiva pentru producatorii straini si avantajoasa din punct de vedere social; a introdus o reducere de 20% din taxele impuse producatorului, daca acesta lucreaza cu un partener local. Ceea ce l-a determinat pe Spielberg sa opteze pentru tara vecina la filmarile pentru "Munich", in defavoarea Romaniei, cu care negociase initial. "Romania trebuie sa actioneze urgent si hotarat in acest sens prin masuri legislative similare cu cele adoptate in statele avansate din acest punct de vedere (printre care si Ungaria). In caz contrar - mai spune Moncea - avantajul costurilor ceva mai scazute comparativ cu tarile din jur (Cehia, Ungaria) se atenueaza zi de zi pana la disparitie". De asemenea, in ultimii ani se ridica si alte tari precum Bulgaria sau Lituania care in acest moment ofera servicii la costuri mai scazute chiar si decat Romania. Fara o legislatie care sa incurajeze producatorul de film sa investeasca, nu se poate tine pasul cu un competitor care primeste un sprijin statutat prin lege din partea statului sau. "Un producator strain, cand vine intr-o tara, intreaba cum se implica statul respectiv, sprijina?", explica directorul de marketing de la Castel Film. "Daca-i raspunzi afirmativ, el intreaba <<cum?>>, <<ce face?>>. Noi ridicam din umeri. Nu pot sa zic ca statul incurca, dar nici nu sprijina in vreun fel o investitie de natura asta".