Evenimentele culturale la care am participat au fost dublate, din punctul meu de vedere, de o rapida actiune de cunoastere a unui oras si a unei tari in care nu am mai fost pana acum.

Particularitatile Elvetiei (tara care nu este membra a Uniunii Europene, desi se afla in inima Europei, si nici nu pare a-si dori acest lucru) sunt multe.

Restrangandu-ne la orasul Basel, am constatat totusi ca nu e usor sa ii rezumi profilul in cateva cuvinte. Expresii gen „capitala culturala a Elvetiei" sau „orasul universitatilor" nu fac decat sa descrie superficial cantitatea de cultura, istorie si posibilitati de divertisment pe care o ofera orasul.

Intre acestea - Basel este un oras nu foarte mare, dar cu 33 de muzee -, luna noiembrie a cuprins si o colectie de manifestari culturale reprezentand Romania, sub genericul Culturescapes. Initiat in 2003 la Basel, festivalul ce poarta acest nume prezinta, la fiecare dintre editiile sale, o regiune sau o tara aflata la est de Elvetia, in diversele sale ipostaze culturale. Anul trecut, tara invitata a fost Estonia, editiile din anii precedenti au fost dedicate Georgiei, Armeniei si Ucrainei, pentru ca tarile vizate in anii urmatori sa fie Turcia, in 2008, si Azerbaidjan in 2009.

Citeste si:

Editia 2007 a Festivalului Culturescapes, organizata de PASS - Performing Arts Services Basel in parteneriat cu Institutul Cultural Roman, alaturi de organizatii partenere din Elvetia, a avut in centru evenimentele muzicale, iar intre acestea in principal concerte cu lucrari de compozitori romani contemporani, dar si zile ale filmului romanesc, lecturi ale unor scriitori din Romania, expozitii de arta si arhitectura, spectacole de teatru si conferinte.

Uimitoare pentru un privitor venit din Romania este apetenta publicului local pentru aceste conferinte, care au insotit majoritatea evenimentelor artistice. Evenimentele s-au desfasurat in principal la Basel, dar si la Berna, Uster, Zurich si Dornach, in Elvetia, precum si in orasul de granita Lorrach, din Germania.

Daca la concertul de deschidere, desfasurat intr-o catedrala, am ascultat Enescu cu Orchestra de camera din Basel - asadar muzica academica, folclor - Miorita in versiunea lui Grigore Lese si a grupului sau de acompaniatoare si muzica religioasa in interpretarea corului Stavropoleos, zilele ce au urmat au fost rezervate muzicii contemporane, iar concertele s-au petrecut cu precadere la Gare du Nord - locatie a unui important centru de arta experimentala, unic in Elvetia.