Televiziunea este „crocodilul" care mananca cel mai mult din timpul romanilor: doua ore si patruzeci de minute pe zi. Cele mai urmarite programe tv sunt stirile si filmele artistice. Informatiile politice sunt in topul consumului de stiri tv.

Aproape 36% din romani petrec, in medie, in fata televizorului mai mult de trei ore pe zi. Acesti maniaci au fost „descoperiti" de studiul „Influenta media asupra comportamentului electoral", realizat de CURS la comanda Consiliului National al Audiovizualului (CNA).

Rezultatele cercetarii, efectuate pe un esantion reprezentativ la nivel national de 2.000 de persoane cu varste de peste 18 ani, s-a concretizat intr-un studiu voluminos care releva, pe de o parte, consumul de media al romanilor si, pe de alta parte, influenta acestora asupra comportamentului.

Politica bate faptul divers? Sondajul arata ca romanii nu consuma in mod uniform programele tv. Cele mai vizionate emisiuni sunt stirile de televiziune. Aproape 68% din cei chestionati aleg in fiecare seara, in primul rand, jurnalele de stiri. Si ce anume ii intereseaza din aceste stiri? Studiul spune clar: informatiile si stirile politice in proportie de 28%.

Optiunile pentru stirile politice creeaza un paradox. Potrivit sondajelor de audienta, cele mai urmarite programe sunt Stirile ProTV si Observatorul (Antena 1). Acestea contin cu preponderenta „faptul divers" impachetat in ambalajul „senzationalului". In fapt, cele doua jurnale plaseaza informatiile politice in coada stirilor de fapt divers.

Citeste si:

Atunci, cum se explica rezultatele oferite de studiul CURS, optiunea pentru stiri politice, si apetenta consumatorului de spectacol, confirmata de ratingurile din masuratori? O posibila explicatie ar fi ca una declara romanul si alta face. (De exemplu, una este sa urmaresti filme erotice si alta este sa declari operatorului de la compania de cercetare ca faci asta.)

Aceasta „ipocrizie" este confirmata si de cifrele din raport: doar 7% au declarat ca sunt interesati de faptele sau situatiile cotidiene si doar 1% de violenta din cadrul programelor de stiri. Cu alte cuvinte, luand de bune atat raportul CURS, cat si sondajele de audienta, nu ramane decat sa presupunem ca cei intervievati nu au fost sinceri. Televiziunile, impartiale ca tot romanul Raportul comandat de CNA, finantat din fonduri PHARE, realizat in perioada 1-25 septembrie, spune ca 25% din romani prefera sa urmareasca stirile politice la ProTV. De data aceasta nu este o surpriza.

Cei care au raspuns astfel sunt prizonierii brandului Pro si, firesc, si-au exprimat opinia in functie de acest fapt. Pe locul urmator se claseaza Observatorul Antenei 1, cu 22%, si TVR1, cu 16%. Realitatea TV si Antena 3, cu toate ca sunt specializate in stiri si abordeaza masiv scena politica, au in acest studiu cote de 13%, respectiv 7%.

Majoritatea romanilor se uita seara la televizor (81%), in timp ce doar 3% la programele de dimineata. Pare un efort aproape inutil din partea posturilor tv de a investi in matinale. Asta in cazul in care pot sa-i intereseze pe pensionari si pe studentii care se trezesc mai tarziu. Obiectivitatea posturilor tv reprezinta o sectiune consistenta in studiu. Aproape 36% din cei chestionati considera ca programele politice tv sunt „obiective". TVR1 si ProTV sunt considerate de romani ca fiind cele mai neutre, cu o cota de incredere de 13%.

Pe locurile urmatoare apar Antena 1 (10%), Realitatea (9%) si (senzational!)... OTV (6%). Daca ar fi sa „intoarcem foaia" pentru a vedea care este cel mai subiectiv post, am constata din raport ca, in primul rand, 52% din cei intervievati au refuzat sa raspunda.