Cele mai multe functii din companiile romanesti au primit, in ultimii ani, titulaturi noi preluate din cultura organizationala a statelor din Vest. Altele nici macar nu au corespondent. De exemplu, key account manager este individul responsabil sa pastreze relatii cit mai bune cu cite un client foarte mare. Insa schimbarile care au survenit trec dincolo de modificarea modului de recomandare sau a unei titulaturi intr-o organigrama. Specialistii sustin ca noile meserii au generat o mai buna comunicare cu partenerii straini, dar un efect mult mai interesant este faptul ca romanii s-au simtit obligati de noile titulaturi pompoase sa performeze.

Indirect sales manager si trade marketing manager sint doua dintre denumirile care apar pe cartile de vizita ale angajatilor multinationalelor. Ce inseamna ele de fapt? Catalin Caia, fost indirect sales ma-nager Xerox, actualmente general market manager, spune ca aceste titulaturi noi arata felul in care compania abordeaza piata din punctul de vedere al strategiei: „Exista conturile mari de unde vin vinzarile propriu-zise, exista vinzari strategice prin parteneri sau indirecte pe care eu le coordonez si mai exista cele prin distributie. Colegul meu care se ocupa de vinzarile directe are acum titulatura de industry solutions operations manager; practic e un director de vinzari care e seful unui departament“, da detalii Caia.

Camelia Dragomirescu, trade marketing manager Quadrant Amroq Beverages (imbuteliatorul Pepsi), impartaseste si ea din fisa de post: „Trade marketing managerul este un soi de impacare, de interfata intre cele doua departamente, cel de marketing si cel de vinzari. Daca vinzatorii sint luptatorii, iar cei de la marketing - poetii, trade marketing managerul este cel care trebuie sa respecte directiile strategice ale companiei, sa faca planuri orientate catre client, sa dezvolte initiative care sa transfere strategii de brand in actiuni concrete“.