Minimarketul din coltul blocului este o afacere care intra incet, dar sigur intr-un con de umbra. Chiriile tot mai ridicate pentru spatiile comerciale stradale fac nerentabila o astfel de investitie. Bancile si farmaciile sunt printre putinii clienti care pot plati preturile tot mai mari solicitate de proprietari.

Cu totul altfel ar putea sta lucrurile in anii ce vor urma. Studiile marilor agentii imobiliare arata ca piata romaneasca este una dintre cele mai vioaie din Europa, anul viitor urmand a fi scosi pe piata peste 850.000 de metri patrati de spatii comerciale.

Nici supermarketurile nu stau cu mult mai bine. Majoritatea celor care au inca succes beneficiaza de avantajul faptului ca au achizitionat din timp spatiile comerciale in care isi desfasoara activitatea. „Daca vrei sa te opresti sa cumperi un suc sau tigari, nu mai ai unde.

Trebuie sa gasesti un centru comercial. In acest context se observa imputinarea magazinelor de IT si a celor de electrocasnice. Ele s-au grupat in malluri sau in cladiri cu destinatie comerciala. Este evident la acest moment faptul ca doar marile lanturi pot rezista pe piata," afirma Carmen Godeanu, senior real estate broker in cadrul departamentului de spatii industriale si comerciale al companiei Regatta.

Citeste si:

Chiriile nejustificat de mari ar putea bloca piata


Ea apreciaza totodata ca avansul semnificativ al chiriilor, necorealt cu un spor de profitabilitate al afacerilor celor care inchiriaza, s-ar putea duce la un blocaj si implicit la o scadere a pietei. Este posibil ca marii jucatori interesati de venirea in Romania sa ajunga la concluzia ca o asemenea investitie nu mai este eficienta.

„Din cauza nivelului la care au ajuns preturile, o foarte mica gama de clienti pot inchiria. Unii deja au inceput sa se orienteze spre suprafete mai mici. Spre exemplu, farmaciile prefera spatii de circa 70 de metri patrati, in loc de 100 de metri patrati.

Putini metri patrati disponibili pe piata

In acest moment exista o tendinta clara in care produse de tipul haine, incaltaminte, accesorii, articole de design interior sau bijuterii sa migreze in malluri, iar reteaua stradala sa se adreseze bancilor, farmaciilor, cazinourilor si showroom-urilor," a subliniat Godeanu.

Ultimul studiu de piata al Colliers International releva insa faptul ca, in primele sase luni ale lui 2007, chiriile cerute de proprietarii din Capitala au crescut in medie cu 10-15%. Vorbim insa de o piata in care cei care detin spatii comericiale cu vad bun nu stau cu nici macar un singur metru patrat neinchiriat.
Singurele noi oferte de spatii stradale se intalnesc la parterul unor cladiri rezidentiale sau de birouri care beneficiaza de avantajul unei locatii bune.

Previziunile Colliers arata ca nici pe viitor lucrurile nu se vor schimba. Spatii comerciale noi cu deschidere la marile artere nu sunt programate a fi construite in anii urmatori, iar chiriile vor continua sa creasca, „dar intr-un ritm mai lent", se precizeaza in studiul agentiei imobiliare.