Nokia, Nike, Coca-Cola. Adolescentii autohtoni dezvolta pasiuni pentru aceleasi branduri ca si omologii lor din vestul Europei, au constatat participantii prezenti marti la workshopul „Ce isi doresc adolescentii“, organizat in cadrul forumului Strategic Marketing. Companiile vor trebui sa vina cu strategii inovatoare si sa fie mereu cu un pas inaintea mijloacelor de comunicare clasica pentru a le veni cu succes in intimpinare. „In categoria de virsta 18-24 de ani, exista mult mai multe asemanari decit diferente intre tinerii romani si cei occidentali. Iar cu cit mergem mai jos in virsta apare un cosmopolitism tot mai accentuat“, apreciaza Daniel Enescu, managing partner Daedalus Consulting, companie care a participat la realizarea unui studiu pe 10 tari de pe continent, avind drept centru de interes tinerii europeni si brandurile lor.

Nokia si Nike sint branduri cu priza pentru ca pot fi tinute la vedere, dau statut, motiveaza Enescu includerea acestora in top. „Viteza cu care fac schimbari e impresionanta. Aparatele Nokia se inlocuiesc foarte repede cu altele noi, se personalizeaza la fel de mult. Acelasi lucru il vezi si la Nike, care ofera mai nou ghete cu doua perechi de sireturi, albe si rosii“, explica reprezentantul Daedalus, care adauga ca in restul Europei un impact la fel de mare in rindul tinerilor il are si Zara.

Pe un palier imediat in ochii tinerilor se regasesc o serie de etaloane de statut precum Kenvelo, Puma, Adidas, Kent, Avon, BMW, Ursus sau Bergenbier. Prezenta unor branduri de bere romanesti de middle position este pusa de Enescu pe seama petrecerilor la care tinerii prefera sa bea in cantitati considerabile: „Experientele de party conduc la un consum de bere mainstream, pentru ca importanta este calitatea. In plus, Bergenbier a mers mult pe new media si pe evenimente neconventionale gen Ziua Barbatului sau a apelat la inovatii precum Bergenbier Ice“. Pe un nivel inferior, in gusturile tinerilor isi fac locul Sony, Vodafone, Orange, Mercedes, Audi, Dacia, Alexandrion, Garrone, Tuborg, Pall Mall, Mc Donald's si Durex. „Ascensiunea atipica a Daciei in preferinte tine de faptul ca e un brand olimpic, ca multe altele prezente in mai toate tarile foste comuniste. O situatie asemanatoare avem si in Cehia, unde Skoda se bucura de un statut asemanator“, exemplifica Enescu.

Trasaturile care definesc aceasta noua categorie de consumatori sint, potrivit studiului Daedalus, dinamismul, rationalismul si individualismul. „Nu stau mult timp intr-un loc, iubesc schimbarea, experimenteaza. Sint o categorie usor de atras, insa greu de retinut. De asemenea, implicarea lor emotionala este scazuta si amendeaza orice brand care nu ofera experiente noi. Important in viata lor este mai mult numarul persoanelor cu care comunica decit persoanele in sine. Vor bani de dragul banilor, fiind aici vorba despre statut, si nu de necesitati concrete. Etica si morala sint valori care nu le convin si pe care nu le inteleg la aceasta virsta. Se ghideaza dupa principiul 'Sint important pentru mine, contez mai mult decit orice altceva>>“, contureaza Enescu imaginea acestora, propunind totodata un altfel de dicton decit cel al lui Descartes: „Ma schimb, deci exist“.

Citeste si:

Brandurile care vor sa se ataseze mai bine de aceasta generatie trebuie sa fie, in opinia realizatorilor studiului, oglinda a acestor tineri, sa fie tinere, originale, aspirationale, inovatoare, proactive si mereu la moda. Caile de comunicare trebuie, tocmai de aceea, sa fie mereu cu un pas inaintea mijloacelor de comunicare clasica. Marketingul viral, cel de proximitate, canalele media neconventionale sau puterea de convingere a persoanelor apropiate din grupul de apartenenta sint noile arme in cucerirea tinerilor.

Relationarea adolescentilor cu retelele de socializare online, un alt trend dezbatut la workshopul de marti, e totusi vizibil diferita de ceea ce se intimpla in restul tarilor europene. „MySpace si FaceBook, lideri in vest, sint surclasate de Hi5 in Romania. A fost popularizat mai devreme in Romania decit restul retelelor, fiind prizat in special de liceeni. Yahoo! Messenger conduce si el detasat fata de MSN“, sint citeva dintre concluziile desprinse de Nona Serbanescu, media development manager in cadrul Hanson Marketing, companie care a realizat studiul „Adolescentii stiu ce vor“.

In Romania exista 5,2 milioane de utilizatori inregistrati pe Yahoo!, iar 16% dintre acestia au intre 13 si 17 ani, in timp ce aproape un sfert au intre 18 si 24 ani. Hi5 detine 1,1 milioane de profiluri inregistrate in Romania, dintre care aproape un milion sint acaparate de cei pina in 25 de ani. „Peste jumatate dintre tinerii romani care folosesc retelele de socializare sint preocupati de pastrarea intimitatii online, sint mai inchisi in relatiile cu necunoscutii si tin legatura exclusiv cu cei deja cunoscuti. O treime dintre respondenti sint totusi extrem de deschisi fata de persoane noi si nu cred ca intimitatea le este pusa in pericol“, spune Nona Serbanescu.