„Locatarii" scolii romanesti se raresc de la an la an si cei ramasi in sistemul educational devin din ce in ce mai dezinteresati de perspective, se arata in Raportul privind starea sistemului national de invatamant, facut public de Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului. In plus, spectrul somajului se arata la aproape un sfert dintre ei imediat dupa ce ies din scoala. Nici la educatia si formarea profesionala a adultilor romanii nu exceleaza, mai putin de 4% fiind interesati de perfectionare, de-a lungul vietii, mai indica raportul mentionat.

Din ce in ce mai multi adolescenti parasesc sistemul educational inainte de vreme din cauza lipsei de eficienta, creste numarul celor care nu trec de examenele de absolvire, indica Raportul mentionat. Tinerilor deziluzionati li se adauga mii de profesori care prefera sa plece in domenii mai bine platite in tara sau in strainatate. Anual, mai mult de 1% din cele 266.000 de cadre didactice abandoneaza invatamantul. In perioada 2000-2006, rata abandonului scolar, atat pe ansamblul invatamantului primar si gimnazial, cat si la nivelul fiecaruia dintre cele doua cicluri, inregistreaza o tendinta continuu ascendenta.

In perioada mentionata, valoarea indicatorului a crescut de trei ori la clasele I-VIII - de la 0,6% in anul scolar 2000/2001 la 1,8% in 2005/2006, de doua ori si jumatate in invatamantul primar - de la 0,6% la 1,5%, si de 3,5 ori in invatamantul gimnazial - de la 0,6% la 2,1%.
Multi intra, mai putini trec examenele

Citeste si:

Sistemul nu sta foarte bine nici in ceea ce priveste rata absolventilor de invatamant primar si gimnazial. Astfel, numarul absolventilor cu si fara examen de capacitate a scazut semnificativ, la nivelul anului 2005/2006, cu aproximativ 13 puncte procentuale comparativ cu anul anterior. De asemenea, rata de absolvire a invatamantului gimnazial cu si fara examen de capacitate a fetelor se pastreaza constant mai ridicata decat cea a baietilor, diferenta fiind de aproximativ 1,2 puncte procentuale.

Rata de absolvire a invatamantului gimnazial cu promovarea examenului final (teste nationale) a inregistrat la nivelul anului scolar 2005/2006 valoarea de 60,6%, in scadere usoara fata de anul precedent. Valoarea indicatorului se situeaza insa mult sub cea corespunzatoare anului 2002/2003, cand a atins nivelul maxim de pe parcursul intervalului de referinta - 69,4%, potrivit datelor din raportul privind starea invatamantului.