Cel mai adesea, efectele negative sunt indirecte si greu de observat de catre managementul companiilor

Se intampla sa auzi intai la tv ce produse mai lanseaza compania pentru care lucrezi? E dificil sa afli ce trebuie sa faci pentru a comanda carti de vizita. Inseamna ca in firma ta sunt ceva probleme de comunicare interna. In Romania, companiile s-au orientat mai mult spre dezvoltarea departamentelor de PR, deoarece comunicarea interna nu are rezultate spectaculoase imediate.

In urma cu mai bine de 15 ani, Nomura, cea mai mare casa de brokeraj s-a aflat in mijlocul unui scandal in urma caruia a promis despagubiri de aproape 200 milioane de dolari. Brokerii au vandut obligatiuni spunandu-le clientilor ca valoarea lor nu va suferi scaderi. Nemultumirile au aparut atunci cand pretul acestora s-a prabusit. Nomura a identificat problema - "lipsa comunicarii interne".

Mai exact forta de vanzari nu a fost bine informata cu privire la riscurile pe care le implica achizitia obligatiunilor, cauza care a dus la inducerea in eroare, fara voie, a clientilor. Aceasta ar putea fi cea mai mare pierdere atribuita lipsei de comunicare. Cel mai adesea insa comunicarea interna defectuoasa are efectul picaturii chinezesti.

Pe moment, pagubele nu sunt mari, dar in timp ele lasa urme adanci. "In general, in Romania, comunicarea interna este de cele mai multe ori neglijata sau lasata pe ultimul loc - atat din punct de vedere al bugetului alocat pentru activitati interne, cat si al resurselor umane.
Majoritatea companiilor declara ca angajatii sunt cea mai importanta resursa, insa acest lucru ramane de foarte multe ori doar la nivel declarativ", spune Andreia Stefanescu, sef birou comunicare interna, al Cosmote Romania.

Greseli frecvente in comunicare

Lipsa feedeback-ului este una dintre cele mai frecvente greseli. Managerii nu-si informeaza echipele despre munca depusa. Apare o problema practica: subordonatii nu stiu ce in ce stadiu de indeplinire sunt sarcinile primite. Pe de alta parte, lipsa acestei informatii demotiveaza angajatii.
"Poate cea mai comuna greseala de comunicare interna este aceea ca, deseori, membrii managementului presupun ca, atata timp cat ei cunosc anumite situatii sau informatii, si ceilalti angajati au cunostinta de ele.

Din pacate insa, acest lucru nu este real si multi dintre angajati nu sunt la curent cu noutatile companiei decat atunci cand acestea sunt transmise in mod oficial. Aceasta situatie duce de multe ori la crearea unei atmosfere de incertitudine in randul angajatilor si incurajeaza aparitia zvonurilor" considera Stefanescu.

Periodic, managementul, prin intermediul comunicarii interne, ar trebui sa transmita angajatilor cele mai recente realizari, viziunea asupra perioadei urmatoare, astfel incat sa le arate acestora ca sunt valorosi, sa ii motiveze in continuare si sa le arate astfel ca lucrurile sunt sub control, ca afacerea se dezvolta spre beneficiul tuturor.

Un canal clasic de comunicare este revista interna. Ea este pe de o parte insuficient exploatata de catre companiile de la noi, iar pe de alta parte destul de interesanta pentru a crea un business de sine statator.

Revista interna, un mijloc de comunicare eficient

"Revistele interne se comporta ca orice alt produs de publishing si trebuie tratate ca atare. Au nevoie de un concept editorial si grafic clar, trebuie sa apara cu o frecventa bine stabilita si sa aiba o identitate grafica si retorica bine setata. In acelasi timp, sunt instrumente de branding intern si au obiective precise", spune Diana Capatina, Director de Creatie & Managing Partner la Re:ply, companie specializata in comunicare interna si externa de brand si publishing. In acest moment, Re:ply realizeaza "cap-coada" revistele interne a trei mari companii: Petrom („Impact"), Dacia („Jurnal de bord") si UPC (360˚). Daca sunt bine facute, revistele interne sunt foarte eficiente: angajatii inteleg mai bine contextul in care functioneaza compania lor si industria in care lucreaza, au un sentiment mai puternic de apartenenta la o echipa cu viziune si valori comune, isi cunosc liderii, au o atitudine activa si responsabila, se implica mai mult in cresterea performantelor companiei. Sa ai revista nu este suficient. "Am vazut multe reviste interne de necitit, cu un limbaj de lemn deranjant, la care oamenii recurg din inertie sau fiindca li se pare mai sigur.

Astfel de publicatii, facute pe baza unor prezentari in Power Point sau a comunicatelor de presa, cu poze mici si neclare facute de angajati prin team-buildinguri, nu servesc nimanui si sunt o pierdere de timp si de bani. Oamenii nu le citesc, le percep ca pe un material propagandistic, ca pe niste incercari ale managementului de a le indesa pe gat niste mesaje corporatiste fara viata", spune Capatina.
Angajatii companiei de telefonie mobila Cosmote au la dispozitie revista intregului grup, iar in curand vor avea si o revista locala.


Despre autor:

Adevarul

Sursa: Adevarul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.