Daca in urma cu ceva vreme somajul era cea mai acuta problema cu care se confrunta Romania, iata ca in ultimii ani ne lovim de un deficit acut de forta de munca
Nu ca somajul ar fi disparut, insa insuficienta fortei de munca specializate apasa tot mai greu asupra economiei, in conditiile in care numarul muncitorilor romani in strainatate continua sa creasca.
Cel mai acut, aceasta problema se manifesta in sectorul constructiilor, unde exista un deficit de peste 200.000 de persoane, potrivit estimarilor facute recent de ministrul Dezvoltarii, Laszlo Borbely.
“In ultimii ani, domeniul constructiilor a crescut foarte mult, ajungand ca anul trecut valoarea pietei sa se majoreze cu
17-18%, iar in primele sase-sapte luni ale acestui an cu 30%. In aceste conditii, sunt unele probleme cu care firmele de constructii se confrunta, una dintre cele mai acute fiind lipsa fortei de munca”, spunea ministrul.
Foarte adevarat, insa completarea facuta de domnia-sa, cum ca salariile oferite de firmele de constructii in Romania sunt apropiate de cele din Uniunea Europeana, ar putea parea hilara, daca nu ne-ar lasa un gust amar. Intr-adevar, salariile responsabililor de proiect si ale persoanelor din top-managementul companiilor de constructii sunt la nivel european, ba chiar peste, insa marea masa a celor care pun osul la treaba este platita derizoriu.
Acum cateva zile, mai vine sa puna gaz peste foc si un raport al Bancii Mondiale, care semnaleaza aceeasi problema la nivelul intregului bloc european post-comunist. Asa este, intr-adevar, insa solutiile gasite de finantistii de la Washington ne lasa cu gura cascata - descurajarea pensionarilor anticipate si deschiderea pietelor pentru muncitorii straini. Cu alte cuvinte, mai bine aducem chinezi si pakistanezi, care sa lucreze pe mai nimic, decat sa-i platim mai bine pe muncitorii romani. Deja, in domeniul confectiilor au aparut muncitori adusi de pe te miri unde, pentru a nu-i mai plati pe romani, care, chipurile, cereau salarii prea mari. Daca in domeniul lohn-ului se mai pot invoca motive legate de migrarea acestuia catre est si scaderea, in consecinta, a incasarilor firmelor autohtone, nimeni nu poate invoca insa faptul ca in restul economiei profiturile sunt mici si, in consecinta, n-ar fi loc pentru majorarea salariilor. Bunaoara, in domeniul constructiilor de drumuri, cele mai multe contracte au fost adjudecate de companii straine, care apoi le-au subcontractat catre firme autohtone. Strainii vin cu cateva zeci de persoane cu laptopuri si cardurile bine garnisite si vor sa recruteze muncitori romani cu 700 de lei pe luna, care sa si lucreze zi-lumina.
In acest sens, este de notorietate cazul companiei americane Bechtel, care s-a plans in nenumarate randuri ca nu poate sa recruteze suficienta forta de munca pentru a lucra in ritm alert la Autostrada Transilvania. Daca salariile ar fi pe masura profitului, cozile din fata birourilor de recrutare ale Bechtel ar fi impresionante.
Pe de alta parte, nici Guvernul nu face nimic pentru a-i stimula pe tinerii romani care lucreaza in strainatate sa se intoarca in Romania. La preluarea puterii, premierul Tariceanu se lauda ca va lansa un program guvernamental pentru repatrierea acestora, oferindu-le avantaje, cate si mai cate. In afara de cativa apropiati ai sai, cum ar fi fostul sef al AVAS, Razvan Orasanu, nu
s-a prea mai intors niciun tanar superdotat. Probabil ca ceilalti s-au pierdut pe drum...


Despre autor:

Cronica Romana

Sursa: Cronica Romana


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.