Succesul filmului romanesc nu mai e, din fericire, un secret pentru nimeni, in schimb putini sunt cei care se intreaba care e situatia financiara a producatorilor acestor filme.

Din fericire, majoritatea filmelor romanesti de succes din ultimii ani au fost produse chiar de catre regizorii lor, uneori asociati cu producatori profesionisti pentru care „aventura” implicarii intr-un asemenea proiect era motivata mai ales de prietenie.

Unul dintre producatorii de film romanesc „cu mana buna”, Dan Burlac (Saga Films), a povestit recent in cadrul unei intalniri organizate de Institutul Cultural Roman care a fost traseul filmelor pe care le-a produs, incepand cu Occident-ul lui Cristian Mungiu - care a avut nesansa unei prezentari neorganizate in festivaluri, prin urmare n-a inregistrat succesul pe care l-ar fi meritat - si pana la actualul film al aceluiasi Mungiu, 4 luni, 3 saptamani si 2 zile, care a inregistrat cel mai mare succes romanesc de pana azi.

„Daca nu reusesti sa duci un film la festival, nu vei reusi sa recuperezi banii ca producator independent. Dar asta nu e tot, degeaba ai intrat la un festival daca nu ai un agent de vanzari care sa aiba o autoritate, si sa poata sa obtina un pret bun”, a subliniat Burlac. Tot el a povestit ca un cineast sau o intreaga cinematografie pot fi „luati in brate” de Festivalul de la Cannes, caz in care producatorii au ceva sanse de a-si recupera investitia.

Daniel Mitulescu (Strada Film) a raspuns concis la intrebarea „De ce producem film?”: „Speram sa se imbunatateasca conditiile din salile de cinema din Romania, ne punem sperante in piata de DVD si ne orientam spre piata externa”. Totusi, chiar daca toate aceste sperante s-ar implini, succesul financiar nu promite sa apara automat, a atentionat Dan Burlac: „Un film care a castigat un premiu la un festival poate fi vandut cu sume cuprinse intre 50.000 si 70.000 pana la 80.000 de euro pentru cinematografe din Anglia sau Europa. La asta se adauga intre 70.000 si 200.000 de euro daca filmul este distribuit de televiziuni si 50.000 de euro din vanzarea de DVD-uri.”

Conform acestor cifre, totalul, pentru un film premiat si de succes, achizitionat de televiziuni si vandut apoi si pe DVD ar ajunge, deci, la putin peste 300.000 de euro, adica aproximativ jumatate din bugetul (minim) al filmelor romanesti independente. Nu s-a intamplat pana acum.


Despre autor:

Gandul

Sursa: Gandul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.