Inainte, in timpul si dupa Picasso se afla esenta artei contemporana. La Galería Albertina de Viena (www.albertina.at) tocmai s-a inaugurat o mare expozitie, “De la Monet la Picasso”. “Colectia Batliner”, in care sunt 260 de opere, mare parte din colectie Batliner, isi propune o scurta trecere prin momentele importante ale artei contemporane. Paul Cezanne, Amedeo Modigliani, Henri Matisse, Pierre Auguste Renoir, Emil Nolde, Edvard Munch, Pablo Picasso, Juan Miro, Mark Rothko, Claude Monet, Marc Chagall, Francis Bacon sau Yves Klein sunt cativa din autorii asupra carora se opreste aceasta expozitie.
In afara de existenta unei veridice lectii de arta moderna, expozitia conduce catre viitoarea transformare a colectiei permanente, imbogatita cu aceasta ocazie cu mai mult de 500 de lucrari din colectia Batliner, care pana acum a stationat la Liechtenstein si care a imprumutat Galeriei Albertina tablourile pe o perioada nedefinita. Expozitia, care se va inchide pe 6 aprilie 2008, este organizata in ordine cronologica, oferind cate cinci lucrari de fiecare autor (cu exceptii ca Monet, Miro sau Picasso, care sunt prezenti cu 40). Pentru a reprezenta impresionismul, fauvismul, cubismul, expresionismul, au fost alesi artisti din grupul Die Brucke.

Impresionismul

Impresionismul joaca un rol fundamental in aceasta expozitie. Miscarea are originile in Franta, in 1860, dar nu a fost o scoala omogena. Esenta picturii moderne se afla in cautarea culorii. Monet si urmasii sai prezideaza prima parte a acestei expozitii. Impreuna cu el sunt expuse opere de Henry Labasque si cateva versiuni ale balerinelor lui Degas.

Citeste si:

Urmeaza fauvismul. Autentica ruptura cromatica are loc in 1905 odata cu violenta culorii, ca forma de salvare, de exprimare a a realitatii. Matisse, Derain, Vlaminck, Rouault, sunt primii care striga: culoarea este fundamentala pentru a construi spatiu. “Barbatii albastri” ai lui Matisse atrag toate privirile la aceasta sectiune. Aventura artistica continua cu miscarea cubista. Originea ei e in Cezanne si in felul lui de a trata naturaletea prin formele geometrice, cum este cilindrul, sfera sau conul. Picasso si Braque sunt primii vizibili ai unei miscari ce a atras multi urmasi. Leger, Gris, Metzinger, sunt cativa din cei mai cunoscuti si rasfatati oaspeti ai Albetinei. “Domnisoarele din Avignon”, pictat de Picasso in 1907, este expus aici, alaturi de cateva lucrari pregatitoare ale maestrului. Spatiul este imbogatit si de opere ale cubismului analitic, tablouri si sculpturi ale lui Modigliani.
Orfismul, cercetarea lumii prin forme cubiste, este cercetat de Robert si Sonia Delaunay. Doua din ultimele peisaje ale lui Vincent van Gogh sunt prezente in expozitie. Suprarealismul este reprezentat de Juan Miro.

Seria capodoperelor se incheie cu o opera cheie a expresionismului abstract american, de Mark Rothko, si cu “Marele circ” al lui Chagall, din 1970.