Daca va simtiti trist, obosit, deprimat, cu dorinta doar de a dormi si a manca dulciuri, va dau o veste: ati intrat in grupul celor care sufera de depresia de sezon. Si inca o veste: aceasta boala se trateaza cu vointa si cateva sfaturi.

Se estimeaza ca, in cateva decenii, depresia va devansa ca raspandire si gravitate afectiunile cele mai periculoase. Un studiu realizat de cercetatori din cadrul Organizatiei Mondiale a Sanatatii si publicat in revista de specialitate Lancet releva faptul ca depresia are efecte negative asupra sanatatii de zi cu zi mai puternice decat anumite boli cronice precum anghina, artrita, astmul sau diabetul. Depresia, intr-o definitie mai putin pretentioasa, inseamna o stare de spirit negativa, predominata de sentimente de tristete, pesimism, descurajare. In faze mai avansate, depresia se manifesta prin diminuarea interesului fata de munca, de familie, de relatia de cuplu. De asemenea, depresia este insotita de oboseala fizica si psihica aproape permanenta, de pierderea poftei de mancare sau, din contra, de un apetit exacerbat (bulimie), de insomnie sau de dorinta de a dormi cat mai mult (somnul devine ca un drog, ca o fuga de realitate).

Cele mai afectate de aceste stari depresive sezoniere sunt femeile, ele reprezentand 8O% din cazuri. Specialistii cred ca acest lucru se datoreaza faptului ca metabolismul serotoninei (hormonul „fericirii”) la femei este diferit de cel al barbatilor. Studii recente arata ca razele soarelui sunt considerate inamicul numarul 1 al depresiilor. Numeroase teste facute in tarile nordice (Finlanda, Danemarca, Suedia), acolo unde depresia este o boala nationala, au aratat fara dubiu ca expunerea la soare este un remediu extraordinar contra starilor depresive. Pe masura ce ziua se scurteaza, organismul uman secreta o cantitate mai mare de melatonina, hormonul somnului, si mai putini hormoni care ne produc senzatia de multumire. Traim, prin urmare, intr-un ritm lent si putem experimenta stari depresive, mai mult sau mai putin pronuntate.

Deceptiile sentimentale sunt mai intense

In luna octombrie si mai ales noiembrie dispar din natura nuantele de verde sau aramiu ale vegetatiei. Stimulii vizuali dispar in proportie de 8O%, iar creierul este nevoit sa caute noi stimuli naturali pentru a-si restabili echilibrul. Cercetatorii in stiinte comportamentale au constatat ca omul reuseste sa faca acest lucru implicandu-se intr-o noua relatie sentimentala. S-a demonstrat ca peste 6O% dintre barbati si 4O% dintre femei pierd toamna partial controlul asupra manifestarilor afective, emotionale si instinctive, lasand ca latura emotionala sa ia deciziile. Acest lucru se traduce comportamental prin o dorinta accentuata de a fi alaturi de cineva de sex opus, iar pentru cei cu un temperament labil, acest fapt poate deveni fatal, deoarece apare o atractie oarba, in care nu se tine cont de realitatile obiective ale viitoarei relatii, controlul rational fiind redus la minimum. Tot in aceasta perioada, dezamagirile sentimentale capata proportii uriase. Psihologii americani au constatat ca o deceptie sentimentala intensa, care se intampla la sfarsitul toamnei, poate creste cu peste 1OO% riscul aparitiei gandului de sinucidere.

Citeste si:

Remedii impotriva depresiei

Cea mai la indemana solutie pentru combaterea depresiei este sa incercam sa profitam cat mai mult de lumina naturala. O plimbare zilnica de o ora in aer liber e suficienta pentru a beneficia de o doza eficienta de lumina. De asemenea, daca aveti posibilitatea, la serviciu, amplasati-va biroul langa o fereastra si lasati-va invaluiti de soare. Pauzele de masa pot fi, de asemenea, un prilej pentru a face o plimbare in aer liber pentru ca programul de lucru se termina de obicei seara. In diminetile insorite, puteti merge cateva statii pe jos, in drum spre serviciu. Extrem de eficiente in combaterea oboselii si a depresiei sunt exercitiile fizice. De doua-trei ori pe saptamana, rezervati-va cate o jumatate de ora pentru activitatea fizica: mers pe bicicleta, aerobic, exercitii de gimnastica, alergare. Incercati sa va antrenati cu prietenii sau chiar sa va inscrieti la diferite cursuri. Sa participati alaturi de cineva cunoscut la un program de antrenament va poate ajuta sa nu renuntati. De asemenea, si alimentatia este extrem de importanta in combaterea depresiei sezoniere. Ar fi bine sa consumati alimente bogate in magneziu: banane, kiwi, migdale, cacao, ciocolata, alune, fructe de mare. De asemenea, organismul are nevoie de carbohidrati, care stimuleaza secretia de serotonina: musli, ceai indulcit, paine cu seminte, paste, cartofi copti, fasole, mazare, soia, produse de panificatie din faina integrala. Tot mai multe studii confirma eficacitatea sunatoarei. Un studiu publicat in Germania a aratat o rata de 7O% raspuns pozitiv dintre 97 de pacienti care au consumat zilnic 1OO-12O miligrame de sunatoare. Cercetatorii au spus ca „rezultatul tratamentului a fost imbunatatirea vizibila a simptomelor depresiei. Sunatoarea a fost bine tolerata si nu s-au inregistrat efecte secundare”.

Aromoterapia ajuta in depresie prin relaxarea corpului si a sistemului nervos. Uleiurile din plante bune pentru depresie sunt uleiurile florale, ca uleiul de muscata, trandafir, iasomie, neroli, ylang-ylang, roinita, uleiuri de citrice - bergamot, lamaie, grepfrut si mandarin.
Nu in ultimul rand, trebuie mentionata, ca fiind esentiala in depasirea starilor de depresie, atitudinea interioara. Schimbarea atitudinii interioare se face usor prin consultarea unui psiholog care va va ajuta sa constientizati cauzele ce au condus la aparitia depresiei si, de asemenea, sa va corectati comportamentele si atitudinile interioare gresite, care v-au „impins” in aceasta situatie. Pentru cei deschisi spre religie, rugaciunea zilnica, participarea la slujbele colective sunt de un real ajutor. Exista, de altfel, nenumarate studii statistice care arata ca persoanele profund religioase sunt practic imune la o serie de tulburari din sfera psihicului, inclusiv la depresie.

Depresia poate fi provocata de o varietate de cauze: predispozitia genetica
- stres in exces, conflicte si abuzuri
- pierderea cuiva drag, izolare, traume emotionale
- boala, durere, probleme neurologice

Si se manifesta prin
- tulburari de concentrare si de atentie
- tristete, oboseala, iritabilitate, nervozitate, lipsa de interes pentru activitatile de zi cu zi
- tendinta de subapreciere si invinovatire
- somnolenta, nevoie de a dormi mai mult decat de obicei, tulburari de somn
- nevoie de a consuma mai multe dulciuri