Un eveniment obligatoriu pentru regizorii si producatorii de filme documentare

Discovery Campus si Asociatia Producatorilor si Autorilor de Film Documentar din Romania, “Documentor”, au organizat in week-end la Timisoara Sesiunea Deschisa a programului de pregatire Discovery Campus. Tema seminariilor a fost ' Spre Est, la intersectia co-productiilor internationale>>. Organizatorii spun ca acest eveniment nu trebuie sa lipseasca din CV-ului oricarui profesionist al filmului documentar. Romanii au facut cunostinta, multi pentru prima data, cu termenul de 'comissioning editor>>, meserie netradusa inca in romaneste si neavand decat un reprezentant pe aceste meleaguri, in persoana Claudiei Nedelcu de la TVR.

Orice televiziune are unul sau mai multi astfel de experti specializati in gasirea subiectelor, producerea filmelor si apoi difuzarea lor, impreuna cu regizorii si casele de productie independente. La acest simpozion au participat aproximativ 200 de experti, regizori, producatori si distribuitori de film documentar din toata lumea, afiliati la cele mai mari institutii si canale de televiziune care sustin productia de film documentar. Discovery Campus a promovat programul Scolii de Masterat, un curs pentru dezvoltarea de proiecte, destinat unui grup de regizori, producatori si editori coordonatori de documentare din Europa. Cursul este gratuit, dar selectia este foarte dura: din aproximativ 200 de propuneri, maxim 15 sunt selectate in fiecare an. Din Romania, doar Florin Iepan si Alexandru Solomon au absolvit acest Masterschool. Amandoi marturisesc ca acesta a reprezentat o sansa unica pentru ei de a-si realiza filmele si a-si lansa cariera in plan international.

Citeste si:

Despre masini si democratie

La aceasta sesiune deschisa, diverse posturi Tv sau institutii care promoveaza productia de documentare (Discovery Channel, Institutul Sundance, Channel 4, ARTE, ZDF, ORF sau HBO) au explicat politica lor de selectare a proiectelor si au exemplificat cu unele din productiile pe care le-au ' pastorit >>. De exemplu, Discovery se adreseaza in special publicului masculin intre 20 si 49 de ani, cu educatie superioara si viata activa, caruia ii sunt adresate majoritatea reclamelor difuzate pe postul respectiv. Asa ca programele acestui sunt dinamice, isi iau ca subiecte sporturile extreme, constructia de masini, gadget-urile electronice etc. Chiar daca este un post comercial, al carui scop principal este sa faca audienta cat mai mare, Discovery isi propune si sa educe publicul, dar intr-un mod relaxant si atractiv. O alta abordare o are Institutul Sundance, care finanteaza doar filme care au o implicare sociala, si se ocupa in special de promovarea democratiei, ca si proiectul ' Why democracy >>, produs sub indrumarea Steps International. Acesta contine un numar de 10 filme documentare de o ora care incearca sa defineasca democratia prin exemple (negative, pozitive sau controversate) filmate de catre producatori independenti in cele mai diverse locatii, inclusiv China, India, Japonia, Liberia si Rusia.

Doar TVR-ul nu a parut sa aiba o strategie clara in privinta programelor pe care vrea sa le achizitioneze. De altfel, discursul Claudiei Nedelcu a provocat reactia lui Florin Iepan, nemultumit ca postul de stat a incetat colaborarea cu producatorii independenti romani pe motiv ca nu sunt bani. Un angajat al postului TVR Cultural aflat in sala s-a ridicat in apararea postului la care lucreaza. Argumentul forte a fost ca Iepan a facut filme pe banii TVR, pe cand el nu a reusit sa faca nimic din cauza lipsei de fonduri, fiind totusi angajat al acestei institutii si primindu-si salariul... Fostul director al TVR, Tudor Giurgiu, care era in sala, a explicat care au fost problemele cu care s-a confruntat: o institutie mamut cu 3500 de angajati, din care ar fi trebuit dati afara multi oameni, dar nu a facut asta, incercand totusi sa creasca nivelul emisiunilor.