Martin Broadley a publicat, in “The Independent”, un ghid minimal al termenilor specifici culturilor alternative targetat explicit celor care au ramas in urma cu noutatile pop. Articolul poate fi vazut ca un excelent instrument folosit de parinti pentru a-si impresiona copiii adolescenti cu capacitatea lor de adaptare la noile realitati culturale. Am selectat si am adaptat citeva dintre definitiile care au atras atentia autorului pentru “silver surfer-ii” din Romania, cum sint numiti in jargon new media utilizatorii de Internet care au depasit varsta de 50 de ani.

Acid-rave-sci-fi punk-funk: un sub-sub gen asociat, incepind de acum citiva ani, cu trupa britanica pop The Klaxons, folosit de New Musical Express in descrierea cistigatorilor prestigiosului Premiu Mercury (vezi si “nu-rave”, subgen in care The Klaxons se incadreaza, de asemenea).

Black Ambient: o variatie sinistra de Black Metal, cu sintetizatoare. Axis of Perdition, inspirati de universul fantastic al lui H P Lovecraft, sint un exemplu perfect in ilustrarea unor teme inaltatoare, cum ar fi bolile mintale sau mizeria urbana.

Emo: un gen de atitudine sau muzica post-hardcore. “A fi emo” capata adesea conotatii peiorative si descrie o stare de surescitare emotionala, patetism, tentinta de a dramatiza in mod artificial lucrurile, poarta parul in ochi, rame groase si negre la ochelarii de vedere, haine inchise la culoare si o pozitie a corpului si a capului “afectata”. Rites of Spring, Embrace, One Last Wish sau Beefeater sint citeva nume de trupe reprezentative.

Citeste si:

Gypsy Punk: combina ritmuri si detalii de imagine specifice culturii tiganesti traditionale (mai mult din zona ucraineana si ruseasca) cu elemente de punk. Trupa care a dat nastere acestui subgen este Gogol Bordello.

Indie: Umbrela primitoare a acestui gen acopera un teren muzical destul de vast, variind de la Smiths la Dirty Pretty Things. Termenul se referea, la origine, la orice trupa semnata de o casa de discuri independenta, devenind intre timp un stil discret, asociat cu o predilectie pentru haine “second” si o obsesie pentru chitare.

Muzica Concrete: Inventie a compozitorului francez Pierre Schaeffer de la sfirsitul anilor '40 si sursa de inspiratie pentru Frank Zappa intr-una dintre cele mai inaccesibile perioade ale sale. Beatles au experimentat muzica concreta in cea mai de neascultat piesa a lor - “Revolution 9 ”. Genul e revitalizat astazi de Squarepusher.