Noua metodologie de admitere la liceu bazata pe tezele cu subiect unic si pe media notelor din gimnaziu va intra in vigoare in anul scolar care incepe. Sistemul de evaluare este stresant pentru elevi si poate fi viciat, crede psihologul Margareta Modrea.
Tezele cu subiect unic sint cele mai potrivite pentru invatamintul actual, sustine insa Liliana Preoteasa, reprezentanta Ministerului Educatiei.
Unii critici spun ca, in noul sistem de admitere, elevii vor fi extrem de stresati, or, atit timp cit exista evaluare, e normal sa existe si stres. Exista, e drept, tari unde nu se mai dau note inainte de liceu, dar sistemul nu poate fi aplicat deocamdata la noi, caci nu sint suficienti psihologi care sa se ocupe de orientarea vocationala a elevilor, iar parintii nu ar accepta „verdictul“ consilierului care poate sa spuna elevului ca profilul sau nu corespunde pentru un liceu de matematica si informatica. S-a mai spus ca in liceele din mediul rural se dau note mai mari, lucru infirmat de un studiu facut acum citiva ani de Serviciul National de Evaluare si Examinare, care a dovedit ca elevii de la sat aveau note mai mici decit cei de la oras. E un mit sa spui ca la scolile din orase notele mari se dau mai greu decit la sat si ca aceasta ar dezavantaja copiii la admiterea pentru liceu. In privinta tezelor nationale, nici chiar un director de liceu nu poate influenta notarea in favoarea elevilor sai, pentru ca evaluarea se face in centre speciale cu comisii externe. Indiferent despre ce fel de teste sau teze vorbim, evaluarea e corecta pe cit de corecti sint profesorii si supraveghetorii implicati.
Note Irelevante
Dupa 2000 s-a renuntat la examenul pentru admiterea la liceu, media rezultatelor din anii anteriori devenind hotaritoare. Dar s-a pus atita pret pe note incit acestea au ajuns sa nu mai reflecte adevaratul nivel de pregatire. Comparind cataloagele de acum zece ani cu cele de azi, vedem ca acum se dau note mai mari. Aceasta pentru ca profesorii de la scolile din orase se gindesc ca pedagogii din scolile rurale, adesea necalificati, vor pune note mai mari, pentru a-si ajuta elevii sa treaca mai departe la liceu. In plus, chiar daca stiu ca nu sint de 10, elevii negociaza tot timpul cu profesorul: „Nu-mi puneti 9, va rog sa ma mai ascultati“. Mai sint si parintii, care pun tot timpul presiune asupra copiilor sa obtina rezultate deosebite. Altii vin chiar la scoala, incercind sa mituiasca profesorii. Alternativele la actualul sistem al tezelor cu subiect unic ar fi revenirea la examenul de admitere, respectiv renuntarea la note si selectarea in functie de orientarea vocationala a elevilor. Noul sistem al tezelor nationale este doar o cosmetizare. Ar trebui sa vedem lucrurile mai in profunzime si sa aducem continuturile la cerintele actuale, pentru a pregati elevii pentru viata.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.