Cinematografia romaneasca incepe, incet-incet, sa puna cap la cap bucati din viata pe care am trait-o sub comunism. Franturi despre revolutie, un pic despre cum i-am asteptat pe americani, ceva despre avorturile interzise... Acum, a venit vremea unei alte povestiri. Intr-o zi de 9 martie 1953, doi tineri sateni sunt in toiul petrecerii de nunta. Tocmai atunci este anuntat doliul national impus de sovietici pentru moartea tovarasului Stalin. Numai ca, de teama ca se strica bucatele, socrul mic hotaraste sa continue petrecerea in interiorul casei, pe care o imbraca pe dinafara cu scanduri ca sa nu se auda zgomotul facut de nuntasi. Prinsi asupra faptului, toti barbatii sunt deportati intr-un lagar de munca. Pornind de la aceasta intamplare adevarata, Horatiu Malaele debuteaza ca regizor in lungmetraj. "Nunta muta", produs de Castel Film in colaborare cu francezii de la Agat Film et Cie, este unul dintre castigatorii concursului din 2006 al Centrului National al Cinematografiei, iar scenariul este semnat de Horatiu Malaele si de Adrian Lustig.

Este prima zi de filmare, iar canicula, devenita deja o banalitate, e putin imblanzita de faptul ca platourile Castel Film sunt la vreo 30 de kilometri de Bucuresti, pe marginea lacului Snagov. Se turneaza o secventa in interiorul casei in care socrul mic are ideea sa continue nunta. Invitatii au luat-o si pe tuica, si pe vin, iar vocile devin din ce in ce mai puternice. Ba chiar razbat si cateva chiuituri. Ma uit in jur sa vad daca nu cumva i-am alertat deja pe sovietici si ma linistesc. La o masa la umbra copacilor stau cativa figuranti care nu apar in scena respectiva. Dintr-un cotet, niste gaini cotcodacesc cand nu trebuie. Langa, un rastel de haine isi astepta actorii. Sunetistul urmareste atent pe un monitor ce se intampla inauntrul casei.

-A fost bine!

E vocea regizorului, care anunta apoi o scurta pauza.

Citeste si:

M-a interesat mai mult morala

Horatiu Malaele e bland, spontan si cu miez la raspunsuri. Sar de la un subiect la altul, intr-o mare devalmaseala, de la comunism, la prima lui replica pentru un rol in regia Catalinei Buzoianu, de la distributia filmului la orgoliul modestiei lui, dar nu pare descumpanit. Incep cu inceputul: de ce a ales tocmai povestea asta pentru debutul in lungmetraj? "Este o poveste petrecuta de-adevaratelea. Probabil nu numai in Moldova. Insa actiunea filmului meu nu se petrece in acel sat, ci se petrece intr-un sat abstract al unei lumi comuniste. Putea foarte bine sa se petreaca si intr-un sat din China, si intr-un sat din Cehoslovacia, si intr-un sat din Ungaria. Eu n-am tinut cont de particularitati locale. Ba din contra. Este un sat ciudat, un reprezentant al tuturor satelor. Nu se vorbeste intr-un anumit dialect. Pentru ca m-a interesat mai mult demonstratia, m-a interesat mai mult povestea. M-au interesat mai mult consecintele acestei povesti. M-a interesat mai mult fabula. M-a interesat mai mult morala". Filmul se vrea o atentionare asupra unui fapt petrecut in trecut. Acolo unde un sistem blestemat a nascut o asemenea situatie. Sau naste situatii monstruoase. Imi explica ca un regizor spunea ca a face un film e ca si cand ai vrea sa scrii "Razboi si pace" intr-o caruta care merge prin hartoape. Te impiedici de o multime de lucruri colaterale filmului. "Din fericire, am avut parte de una dintre cele mai productive, mai pregatite si profesioniste case de film din Romania, si ma refer la Castel Film, care sunt producatori. E o casa de film extrem de desteapta si de versata, o casa care a lucrat cu alte case mari de film din lume".

Il rog sa-mi povesteasca o alta "nunta muta" din timpul comunismului. "Cred ca a fost o nunta muta generalizata. La nivelul tarii. Ganditi-va ca vorbele si adevarurile umblau pe sub pamant. O lume mistificata si deformata de un sistem canceros".

In motivatia autorilor pentru "Nunta muta" sta scris ca dictatura reprezinta una dintre cele mai dramatice forme de calamitate nenaturala abatuta asupra oamenilor. Ca filmul isi propune sa vorbeasca despre ororile unei dictaturi - dictatura comunista - istorisind o poveste ce ar putea parea absurda daca nu s-ar fi intamplat aievea. Dar ce nu e absurd intr-o dictatura...