Social 24 August 2007 00:12
Si dupa ce am intrat in Uniunea Europeana, iar taxele vamale au fost eliminate, in magazinele care fac parte din retele internationale preturile tot mari au ramas, iar chilipirurile, tot putine. Comerciantii dau vina pe cheltuielile de transport, pe franciza sau pe cursul valutar, expertii in shopping, pe dorinta prea mare de cistig a comerciantilor.

Belsugul chilipirurilor n-a fost nici anul asta cu romanii care au ramas in iulie-august, in perioada reducerilor, in tara. Cine s-a plimbat la timpul potrivit prin Europa s-a intors acasa cu un sac de haine luate ieftin si cu povesti despre tricouri cumparate cu un euro din magazine cunoscute si pantofi sport din piele, cu zece. Stilistul Ciprian Sipos, fashion director la „FHM“, care „shopeaza“ si din Romania, si de la Paris, si din America de Sud, e convins ca magazinele din strainatate care fac reduceri de 70% nu fac opere dezinteresate de binefacere: „Perioadele de reduceri sint pentru cei care nu-si pot permite sa cumpere la preturile normale. Atunci poti si sa acoperi o nevoie, si sa atragi clienti. E o metoda de marketing prin care il atragi pe cel care in mod normal nu poate sa-si cumpere ceva de acolo, prin care il faci sa se straduiasca, sa stringa bani, sa cumpere si atunci cind nu sint reduceri. Sau cine nu-si permite acum poate ca isi va permite in viitor, iar atunci va deveni clientul tau“. Sipos spune ca, daca in statele cu vechime in UE se ajunge instantaneu la o reducere de 50%, iar intr-o saptamina la una de 70%, magazinele romanesti tin un 20% in vitrina o luna intreaga pina sa treaca la un indice mai mare. In SUA exista magazine care au perioade in care dau toate hainele la 10 dolari, chiar daca au costat o suta inainte.

„La noi se vede ca exista o dorinta de a cistiga cit mai multi bani. Mai bine stau cu marfa decit sa o vinda la un pret care se apropie de cel de achizitie. Majoritatea nu vad un lucru bun ca-si vind marfa, ca isi pregatesc magazinul pentru noua colectie. Aduc foarte tirziu colectiile noi, sau, daca le aduc mai devreme, aduc prea putine produse si stau cu marfa pina la epuizare. Aici e si vina celor care fac achizitiile, fiindca fac selectii nefericite in momentul in care aduc hainele in Romania.“

Otilia Stanciu, director la revista de shopping „J'adore“, nu se increde in reducerile pe care le pun magazinele in geam nici cind vede un 70% pictat pe vitrina: „Vezi scris mare reduceri de 70% si inauntru gasesti reduceri de 30% si doar trei piese ingramadite pe un raft au 70%“. Eugenia Nita, Inventory Controller la Azali Trading, firma care detine franciza pentru Zara in Romania, explica pasii mici pe care ii fac reducerile la Zara Romania prin numarul mic de produse vindute in magazinele de la noi. „In toate magazinele Zara exista aceeasi politica de reduceri. Acestea incep de la 20% si pot merge pina la 90%, dar trecerea de la un pas la altul se face dupa ce ai vindut un anumit volum. Daca noi nu vindem acel volum, nu trecem la pasul urmator si raminem la 20%.“ Mihaela Dudu, reprezentanta Elmec Romania, care detine la noi magazinele Nike si Famous Brands, spune ca „fiecare firma isi stabileste propria politica de reducere. Pragurile se stabilesc progresiv, iar in conditiile in care exista stocuri mari de marfa, pentru o lichidare mai rapida a acestora, se recurge la procente mult mai agresive“.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.