Fara indoiala, recordul la sectia "arta contemporana" obtinut in cadrul ultimelor vanzari ale casei de licitatii Monavissa a intrecut orice previziune. Sabin Balasa, protagonistul acestui record, este cu adevarat o "legenda vie". De fapt, stupefactia in randul jurnalistilor, comentatori ai fenomenului artistic de la noi, si interpretarile - mai mult sau mai putin colorate - starnite de achizitia tabloului "Tinerete" la pretul de aproape o jumatate de miliard de lei vechi (45.000 RON, de la 12.000) semnat de un pictor in viata sunt oarecum justificate: e vorba, totusi, de o premiera absoluta la o casa de licitatii din Romania. Numai ca, din pacate, la noi, atunci cand cineva iese din rand, se obisnuieste sa se arunce cu pietre - fie direct, fie pe... ocolite. stim cu totii ca pictorul Sabin Balasa a fost foarte apreciat inainte de 1989, iar regimul comunist l-a cultivat cu afisata perseverenta. Poate ca tocmai acest lucru ii deranjeaza pe unii. Sau poate faptul ca Sabin Balasa continua sa fie cautat si astazi, indeosebi de colectionarii din strainatate. E dificil de spus cum functioneaza gusturile iubitorilor de arta in zilele noastre si mai ales spre ce anume alearga acestia. Asadar, nudul feminin, imbracat in albastru - tema sa favorita, care l-a consacrat - sau stilul lui Sabin Balasa sporesc numarul colectionarilor si, in egala masura, al comenzilor?! Dar, oare, e firesc sa ne preocupe acest aspect, dincolo de hotarele bunului simt? si nu numai referitor la un artist cum este Balasa, al carui nume si a carui opera sunt asociate, de obicei, dupa '90, cu scandaluri de tipul celor relatate de presa in urma cu cativa ani, cel mai recent fiind cazul frescelor din Biblioteca Academiei de Studii Economice. "Picturile lui Balasa, cat 500 de calculatoare", titrau ziarele.

Cu sau fara vrerea unor publicatii, care se intrec in speculatii, care mai de care mai nuantate, referitoare la opera si chiar la viata intima a lui Balasa - pornind de la recordul absolut inregistrat pentru o lucrare apartinand unui artist in viata - tabloul "Tinerete", ulei pe panza, cu dimensiunile 61x85,5 cm, semnat si datat dreapta jos cu verde se afla acum in proprietatea unui colectionar roman.

Sigur, nu a contat, in tranzactia de la Monavissa, nici scandalul despre "condamnabila" - se spunea la vremea respectiva - investitie a Academiei de Studii Economice, de catre rectorul Gheorghe Rosca, care alocase 400.000 de euro pictorului Sabin Balasa pentru realizarea a doua fresce intr-una din bibliotecile ASE. "Studentii vor sa-i ceara socoteala rectorului fata de plata sumei respective pentru frescele lui Balasa, in conditiile in care, spun ei, patrimoniul universitatii si caminele sunt intr-un stadiu avansat de degradare, bursele sociale sunt "jenant de mici", iar dotarile tehnice sunt insuficiente", comentau ziarele. si nici alte scandaluri. Dimpotriva, Sabin Balasa, nascut in 1932, in Dobriceni, judetul Olt, a afirmat, in repetate randuri ca vinde foarte bine. si nu pentru ca este un pictor atipic. "Merg impotriva curentului", a declarat de nenumarate ori in presa scrisa si pe canalele tv. "Merg impotriva curentului, ca pestii cei vii, pe un drum propriu, fara a-i vulnera pe altii. Nu vreau sa fac scoli sau sa lansez curente. Pictez pentru marea lume, pentru nevoia ei de spiritualitate, de frumos si de bucurie. Lumea nu trebuie sa imi inteleaga opera, ci sa o recepteze, sa se contopeasca cu ea". Iata un artist care stie sa-si pretuiasca talentul si munca si, mai ales, constient ca "lupta" pentru a intretine in permanenta focul artei, se da in interiorul fiintei sale, "intre mine si mine". Pe noi nu ne intereseaza cum vinde Sabin Balasa si nici ce si cui anume. Ne preocupa fenomenul pietei de arta, si asa destul de slab conturat dupa '90, compartiv cu ceea ce se intampla in tarile europene. in mod firesc, ar trebui sa ne bucuram ca arta contemporana romaneasca este cautata, solicitata, apreciata si chiar foarte bine platita.

Citeste si:

Evident, la o distanta considerabila, la aceeasi sectiune, tabloul lui Aureliu Razvan Ionescu (n.-1935), "Marturie XXIII" (din ciclul Taramuri), un ulei pe panza, datat 1998, 92,5 X 92,5 cm a fost adjudecat, la Monavissa, la pretul de pornire de 7.500, in timp ce o acuarela de Marcel Chirnoaga (nascut 1930), intitulata "Dorinta", a fost tranzactionata la pretul de 1.300 lei de la 300. Sculptura realizata de pictori in viata a tins preturi situate intre 6.500 (de la 6.000, Mircea Roman, nascut in 1958, cu bronzul "Situatie limita II" si 6.600 (de la 3.700, Grigore Minea, nascut in 1934, cu bronzul "Izvorul").

Jean Cheller, cel mai mare pret la "pictura veche"

In topul vanzarilor de saptamana trecuta ale casei Monavissa, la sectiunea "arta veche" s-a aflat uleiul pe carton semnat de Jean Cheller (1911 - 1952), "Iarna la periferie", adjudecat la 23.000 lei de la 21.000. La o diferenta de jumatate de pret, i-au urmat doua lucrari, un ulei pe carton, "Natura statica", de Mina Byck Wepper (1894 - 1964) - tranzactionat la 11.000 lei de la 5.700, si tot un ulei pe carton, "Crizanteme" apartinand lui Ipolit Strambu (1871 - 1934), care a intrat intr-o alta colectie la 11.000 lei, de la 4.000. Cat priveste pictura lui Cheller, care se vinde la preturi din ce in ce mai mari, se adevereste afirmatia criticului de arta Tudor Octavian ca "originalitatea e frecvent si o chestiune de nealiniere intelectuala constienta, de contratimp cronicizat cu epoca". si asta pentru ca Jean Cheller a fost un "astfel de pictor nealiniat", adauga Tudor Octavian in monografia "Jean Cheller", aparuta in 2005, la "Pro Editura si Tipografie". "Altfel, in comparatie cu toate felurile de a picta in ragazul cultural interbelic, altfel prin fire, prin gena etnica, altfel prin formatie si profund altfel prin drama".
Iar arta sa este o continua bucurie. De aceea este si cautata.