Bilantul activitatii - principalele repere
Noi am prezentat la sfarsitul acestui mandat programul, realizarile, ca si neimplinirile in domeniul educatiei, un domeniu important de pe agenda nationala. Am trecut in revista evolutia unor procese, a unor cadre legislative. Principalele probleme ale educatiei si cercetarii evidentiate sunt cele legate de finantare. Inca din 1990, educatia a fost vitregita de fonduri substantiale. In acesti ultimi patru ani, s-au facut o serie de progrese, inca insuficiente pentru a atinge exemplul tarilor europene. In ultimii ani, a crescut alocatia bugetara, am adoptat Legea 355 de modificare a educatiei, prin care ne-am luat angajamentul ca in anul 2007 alocatia bugetara sa fie de 6% din PIB. Avem un reper legislativ care obliga toate guvernele, care vor urma in aceasta perioada, sau guvernul care va conduce legislatura urmatoare, sa tina cont de el. Chiar constransi de acest factor, eforturile noastre s-au concentrat asupra modernizarii educatiei si revitalizarii cercetarii.

Modernizarea sistemului educational romanesc?
As vrea sa vorbesc mai intai despre prelungirea invatamantului obligatoriu de la opt la zece ani, fapt care s-a produs in 2003. Avand in vedere conditiile concrete din Romania si tinand cont de contextul european, Ministerul Educatiei si Cercetarii a luat urmatoarele masuri directe privind invatamantul obligatoriu: coborarea limitei inferioare a varstei de acces in invatamantul obligatoriu la 6 ani si prelungirea duratei invatamantului obligatoriu la zece clase. (...) Prin modernizarea sistemului educational romanesc avem in vedere toate ramurile invatamantului. Pentru invatamantul preuniversitar, sistemul de informatizare din scoala romaneasca reprezinta un punct forte. Putem spune astazi ca 1.365 de licee, respectiv toate liceele din Romania, dispun de informatizare, de platforme informatice, dispun de o modalitate tehnica la zi care faciliteaza absorbtia de cunostinte, imbunatateste considerabil predarea si asigura elevului roman accesul la o tehnologie utila pentru acumularea cunostintelor. S-au semnat, de asemenea, o multime de protocoale prin care firme precum Microsoft ofera licente gratis. Modernizarea invatamantului romanesc inseamna ameliorarea imobilelor scolare. Din 2001 si pana in prezent, mai multe sute de miliarde de lei au fost alocate pentru investitii in infrastructura scolara.

A fost finalizat si programul derulat alaturi de Banca Mondiala prin care 2.500 de scoli au fost reabilitate sau construite, iar in vara anului trecut au fost incheiate doua acorduri cu finantare externa, adica cel cu Banca Europeana de Investitii si cu Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei. Pe de alta parte, am finalizat si programul cu finantare externa incheiat cu Banca Mondiala, care vizeaza mai multe componente: de la pregatirea profesorilor la dotarea cu carte scolara, si nu numai a bibliotecilor scolilor din mediul rural, dar si infrastructura scolara. In total, putem spune ca vor fi cuprinse in programul de reabilitare a scolilor 1.400 de unitati de invatamant si vor fi construite 300 de scoli noi, inlocuindu-se scolile din chirpici care inca mai exista in Romania.
Programe sociale destinate elevilor si studentilor care provin din familii cu venituri modeste

Citeste si:

Noi, ca guvern social-democrat, am considerat ca accesul la educatie trebuie sa fie cat mai larg cu putinta, sa nu existe restrictii, discriminari, dar in primul rand sa nu fie discriminari determinate de lipsa veniturilor necesare pentru sustinerea studiilor. Programele care au legatura cu bursele de 1.800.000 de lei pentru elevii de liceu sau din scolile de arte si meserii, cu subventiile pentru cazarea studentilor care provin din familii cu venituri modeste si care nu au primit loc in camine, accesul la utilizarea calculatorului prin programul Euro 200 vizeaza accesul la orice forma de invatamant si la fiecare din nivelurile de invatamant. Aici se adauga si programul Laptele si cornul, si programul legat de dotarea cu manuale.
Mentionez ca in ultimii doi ani s-a facut un efort bugetar foarte mare atat pentru a achizitiona carti pentru elevii care urmeaza invatamantul obligatoriu, cat si pentru a dota bibliotecile scolare cu carte scolara si, pana la sfarsitul anului, toate bibliotecile vor primi aproximativ 800.000 de manuale cu un efort bugetar de 30 de miliarde de lei. Nu omitem ceea ce s-a remarcat in presa ca fiind un punct slab al nostru, respectiv manualele pentru minoritati altele decat cele pentru limba minoritatilor. In acest an au fost elaborate manuale noi care vor fi traduse in limbile minoritatilor si vor ajunge in scoli pana la sfarsitul acestui an, astfel incat invatamantul sa se desfasoare in conditii constitutionale pentru minoritati.

Descentralizarea invatamantului preuniversitar
Descentralizarea curriculara trebuie sa continue. Descentralizarea financiara si administrativa a sistemului preuniversitar, care va fi pilotata timp de doi ani de zile, va produce acea schimbare asteptata, adica coborarea deciziei la nivelul scolii. Este o dovada de incredere in capacitatea pe care au dovedit-o scolile in coordonarea deciziilor prin managementul la nivelul unitatilor de invatamant, in capacitatea de comunicare ierarhic-administrativa a unitatilor de invatamant.
Invatamantul superior se aliniaza cerintelor impuse de Uniunea Europeana

Ministerul a fost preocupat si de situatia invatamantului superior. Noi avem obligatia de a adapta structura sistemului de invatamant universitar la doua cerinte fundamentale, adica sa avem diplome recunoscute in strainatate si sa corelam specialitatile universitare cu exigentele de pe aceasta piata. Legea 288 de organizare a studiilor universitare si care structureaza pe ciclurile licenta si doctorat studiile universitare reprezinta un important pas inainte, dar este un singur pas. Nu omitem nici legea privind consortiile universitare, care speram ca va crea puternice holdinguri universitare si va declansa o competitie pe plan universitar.