Modele din Beijing sugereaza saltul calitativ pe care urmeaza sa il faca falsificatorii chinezi

Dupa o calatorie in China la invitatia companiei Meizu, producatorul unei imitatii iPhone, un jurnalist de la revista „Popular Science“ a dedicat un amplu material de documentare falsurilor made in China. De la baterii pentru camerele de filmat la instrumente de masura pentru tablourile de bord ale vaselor si pina la intregi companii cu branduri grele pe umeri, chinezii copiaza fidel cam tot ce se misca pe piata tehnologica, desi au inceput cu textile ieftine, in anii '80.

„miniOne arata exact ca iPhone-ul de la Apple, pina la interfata lunecoasa si fara butoane. Dar este mai mult decit atit. Ruleaza softuri pe care iPhone-ul nu le are si este compatibil cu majoritatea operatorilor de telefonie mobila, nu doar AT&T si nu doar in SUA“, isi aminteste Dan Koeppel, redactorul „Popular Science“, de prima data cind a pus ochii pe clona chinezeasca a produsului lui Steve Jobs, fabricat de compania Meizu si despre care s-a promis ca va costa mai putin decit iPhone-ul. Meizu a clonat iPod Nano anul trecut, facindu-si avint pe o piata a music playerelor mult mai extinsa decit cea a Apple: consumatorii internationali cu acces limitat la iTunes, serviciul muzical oferit de Apple ce conditioneaza folosirea iPod-ului.

Cind vine vorba de telefoane, imitatorii chinezi il aleg in prima faza pe cel mai profitabil, arata „Popular Science“. Apoi invata absolut tot ce se poate invata despre el. Participa la tirguri comerciale si fotografiaza excesiv produsul care nu a iesit inca pe piata pina cind cineva observa si ii alunga. Ei sint primii care cumpara produsul de indata ce ajunge in magazine, dupa care angajeaza intre 20 si 40 de ingineri care decodeaza panourile de circuite si dezvolta un sistem de operare cu un set de trasaturi similare. Ambele procese dureaza in jur de o luna. Pina atunci, produsele ajutatoare - carcase de plastic, manuale de utilizare si ambalaje - sint deja pregatite. Productia incepe la o alta fabrica, una care deja plamadeste telefoane, si, dupa 30.000 de unitati, operatiunea este mutata in alta parte pentru a evita detectia.

Citeste si:

„Aproape orice tip de produs poate fi si este clonat in China“, scrie Dan Koeppel. „In provincia Anhui, linga riul Yangtze, unul dintre cei mai mari fabricanti de autoturisme ai Chinei asambleaza piesa cu piesa o copie a unui model Chevrolet foarte bine vindut, apoi ii trinteste o alta marca“, continua Koeppel. Blocat pe strazile Beijingului, la ora de virf, jurnalistul american s-a trezit inconjurat de siluete auto foarte familiare, dar cu nume nemaiintilnite. „Un SUV purtind blazonul Laibao arata ca sora geamana a Honda CR-V si, desi Geely Merrie este copiata dupa Mercedes clasa C, costa doar 120.000 de yuani, adica in jur de 15.000 de dolari.“

Sufletul pietei auto chinezesti sint insa masinile de circa 5.000 de dolari, putin sub venitul mediu anual al unei familii din clasa mijlocie. „Cind esti blocat in trafic, esti inconjurat in mare parte de liderul acestei categorii: Chery QQ“, introduce Koeppel in scena reproducerea fidela a Chevrolet Spark/Daewoo Matiz, automobil construit de General Motors intr-un joint venture cu firma coreeana. In SUA, Aveo, varianta imbunatatita, de 10.500 de dolari, a Chevrolet Spark, este mai ieftina decit orice alta masina de pe piata. Dar QQ-ul de 5.000 de dolari aparut in 2003 i-a lasat cu gura cascata pe reprezentantii General Motors si pe oficialii americani. „Este o imitatie atit de buna incit poti sa iei usa de la Spark si sa o potrivesti perfect pe QQ“, descria un congresman american in 2004, dupa o calatorie in China, masina care s-a dovedit deosebit de letala la testele de siguranta.