Calatoria cu Intercity de la Bucuresti la Constanta dureaza patru ore si jumatate

Autoritatile din transporturi acopera gaurile imense din bugetul CFR Calatori, luand cu doua maini din buzunarul cetateanului: prin subventia de 60% din costul fiecarui bilet de tren pe care o asigura statul si prin pretul umflat artificial al tichetului de calatorie. In conditiile in care compania detine monopol pe transportul feroviar de calatori de lung parcurs, aceasta impune conditiile de calatorie dupa bunul plac.

Conditii pe care le si incalca dupa bunul plac. De aproape un an si jumatate, pasagerii care vor sa evite riscul unui accident rutier pe Autostrada Soarelui, sunt obligati sa isi ia bilet la trenurile Intercity si Rapid si sa parcurga cei peste doua sute de kilometri dintre Bucuresti si Constanta in cinci - sase ore. Asta pentru ca, incalcand dreptul pasagerilor de a beneficia de standardele de calatorie pe care le platesc, CFR Calatori a pastrat trenurile de rang superior pe acesta ruta, desi lucrarile pentru modernizarea infrastructurii impun limitari drastice de viteza. Si, implicit, nu permit un transport adecvat trenurilor de viteza. Practic, calatorii platesc bilete pentru niste trenuri Intercity si Rapid care merg insa ca niste Personale. In mod normal, costul biletelor ar fi trebuit sa fie redus prin eliminarea suplimentului de viteza. Lucru care nu se intampla insa. Cert este ca, CFR si-a asigurat un profit cel putin imoral de zece milioane de euro anual pe spinarea calatorilor.

Mai grav este ca Ministerul Transporturilor tolereaza abuzul, in conditiile in care CFR Calatori incalca flagrant contractul de servicii publice, care oricum prevede viteze minime comerciale penibil de mici intr-o tara europeana, pentru trenurile de rang superior. Astfel, din contract rezulta ca un Intercity nu poate circula cu o viteza mai mica de 65 de kilometri la ora, in timp ce un Rapid nu are voie sa atinga mai putin de 55 de kilometri la ora. In mod normal, contractul ar trebui sa stabileasca viteze medii comerciale care sa asigure o durata a calatoriei corespunzatoare. Totusi, reprezentantii Ministerului Transporturilor pretind ca o astfel de normalitate nu este posibila, in conditiile in care starea generala a infrastructurii feroviare in Romania este foarte proasta. Chiar si in acest context, CFR Calatori incalca drepturile pasagerilor in cazul uneia dintre cele mai circulate distante: ruta Bucuresti- Constanta.

Nici un vinovat

Din aprilie 2006, data la care s-au impus limitarile de viteza, si pana in acest moment, aproximativ trei milioane de persoane au cumparat bilet la Intercity sau la Rapid pe ruta Bucuresti-Costanta. La un supliment de viteza de circa 12 RON (diferenta medie de pret dintre tichetul pentru accelerat sau personal si tichetul pentru trenurile de viteza) rezulta un venit de aproximativ 12 milioane de euro. Bani pe care CFR Calatori i-a "stors" in mod abuziv de la populatie. Compania nationala de transport feroviar de calatori pretinde ca nu poate reduce pretul biletelor, din cauza faptului ca CFR Infrastructura nu a redus corespunzator taxa de utilizare a cailor ferate.

"Mentionam ca datorita duratelor mari de parcurs generate de lucrarile companiei CFR SA ce se desfasoara pe relatia Bucuresti - Constanta, CFR Calatori inregistreaza costuri suplimentare de exploatare, atat pentru utilizarea pe perioade mai mari a unui numar mai mare de mecanici de locomotiva si echipe de tren, cat si a functionarii indelungate a materialului rulant. Mai mult decat atat, taxa de utilizare a infrastructurii feroviare pe aceasta sectie de cale ferata nu s-a modificat in perioada lucrarilor", afirma reprezentantii CFR Calatori, lasand sa se inteleaga ca, de fapt, au de platit "oalele sparte" ale companiei de infrastructura. Asa ca managerii CFR si-a facut calculele ca pasagerii sa plateasca aceste "oale sparte". Si s-au asigurat ca nu vor putea fi trasi la raspundere in fata Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorului (ANPC) pentru pretul inadecvat al biletului, pentru ca - sustin ei - "achizitionarea biletelor reprezinta acordul calatorilor la contractul de transport si implicit la clauzele prevazute in acesta".

Citeste si:

140 de plangeri la OPC

Din acest raspuns rezulta, insa, ca directorii companiei nu sunt prea informati in privinta continutului contractului de servicii publice pe care le asigura CFR Calatori, unde sunt prevazute standardele minime ale transportului cu trenurile de rang superior.

In realitate, Protectia Consumatorilor are temei legal pentru a sanctiona CFR, iar orice calator care a cumparat un astfel de tichet de calatorie ar trebui sa aiba castig de cauza in fata instantei, daca solicita despagubiri pentru serviciile necorespunzatoare. De altfel, purtatorul de cuvant al ANPC, Robert Hart ne-a declarat ca institutia pe care o reprezinta a inregistrat, de anul trecut, circa 140 de plangeri referitoare la serviciile CFR, fara a preciza daca si cum au fost rezolvate acestea, pe motiv ca datele "nu au fost inca centralizate".

Viziunea Ministerului

Ministerul Transporturilor, sub autoritatea caruia se afla companiile CFR Calatori si CFR Infrastructura, tolereaza abuzul CFR, in ideea ca profiturile de pe ruta Bucuresti-Constanta ar mai acoperi gaurile din bilantul contabil al companiei. Astfel, conform reprezentantilor ministerului, din punct de vedere economic, pentru CFR Calatori traficul de Litoral este vital pentru a echilibra balanta de plati deoarece, fara veniturile provenite din acest trafic, nu ar putea onora platile scadente si chiar taxa de utilizare a infrastructurii.

In viziunea Ministerului Transportului, CFR Calatori nu poate suporta singura impactul financiar al scaderii tarifelor, in conditiile in care subventia primita este limitata.

Practic, oficialii Ministerului Transporturilor au preluat de-a gata argumentele servite de sefii CFR, sustinand ca "materialul rulant" respecta standardele de tren tarifate, deoarece, teoretic, poate atinge viteze de 160 de kilometri la ora in cazul Intercity-ului si de 120-140 de kilometri la ora in cazul Rapidului.