Datele prezentate ieri de Societatea Academica din Romania (SAR) privitoare la transporturile din tara noastra arata o retea rutiera nesigura, pe care se moare cu usurinta, in comparatie cu celelalte tari ale UE.

Potrivit cifrelor preluate de SAR de la Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), daca in Anglia 93 de accidente de circulatie sint soldate cu o persoana decedata, in Romania proportia accidentelor mortale este mult mai mare, respectiv de un decedat la trei accidente.

Media Uniunii Europene este un decedat la 40 de accidente, iar Bulgaria sta mai bine decit Romania, cu o persoana decedata in opt accidente. Situatia este mai buna inclusiv in Rusia, inregistrindu-se un deces la sase accidente, si in Ucraina, cu un mort la sapte accidente. Datele sint valabile doar pentru drumurile nationale si autostrazi - deci nu si pentru drumurile judetene.

Citeste si:

Ultimul raport pe tema securitatii rutiere a Comisiei Economice pentru Europa a Organizatiei Natiunilor Unite (UNECE) arata ca includerea drumurilor judetene in calcul nu amelioreaza pozitia Romaniei. Potrivit UNECE, in 2004, in Romania au fost inregistrate 6.860 de accidente soldate cu 2.418 morti. Spre comparatie, in Suedia - tara apropiata de media UE, in acelasi an au fost 18.029 de accidente soldate cu 480 de morti.

Proportia mare a accidentelor mortale in Romania este pusa de specialisti atit pe seama absentei comportamentului preventiv la soferii romani, cit si a starii proaste a drumurilor nationale. Absenta autostrazilor si proasta proiectare a drumurilor sint alte cauze. „De vina este nu numai comportamentul iresponsabil al soferilor, cum se comenteaza adesea superficial, ci si existenta unor zone periculoase, traversarea satelor liniare sau a oraselor fara a se lua masuri adecvate de reducere a riscurilor de accidente“, crede Sorin Ionita, director SAR.