Radu Muntean, nascut in 1971 in Bucuresti, a absolvit in 1994 Academia de Teatru si Film, sectia Regie Film. Din 1996 si pana in prezent Radu a regizat peste 300 de spoturi publicitare. Creatorul lui Dorel a lucrat pentru agentii ca BV McCann Ericsson, Saatchi & Saatchi, D'Arcy, Leo Burnett, Grey, Tempo, Scala J. Walter Thomson, Graffiti BBDO, Headvertising, Next Cap, castigand peste 40 de premii nationale si internationale la festivaluri de publicitate. In 1999 a fost lector universitar la Universitatea Media, Facultatea de Regie Film.

“Filmele romanesti nu pot fi promovate mai mult decat pot castiga”, spune regizorul Radu Muntean, intr-un interviu acordat Cronicii Romane. Generatia de tineri regizori, din care face parte si Radu Muntean, se distanteaza de vechiul tip de cinema prin forta, curaj, prospetime si realism. Regizor de spoturi publicitare, cu trei filme de fictiune in filmografie (ultimul nu a fost inca lansat) Radu Muntean s-a bucurat de succes inca de la primul film, fiecare pelicula fiind recompensata cu numeroase premii in festivalurile internationale. Asteptam cu interes premiera ultimului sau film, “30 si ceva”, premiera ce va avea loc in primavara lui 2008.

- Domnule Radu Muntean, credeti ca noua generatie de cineasti, din care faceti parte, se detaseaza vizibil, sau este o continuare fireasca a regizorilor romani de valoare de dinainte? Este real conflictul dintre generatii sau este fabricat?

- Eu nu dispretuiesc din principiu munca unui regizor din alta generatie decat mine. Deci termenul de conflict intre generatii mi se pare exagerat si superficial. Totusi, cred ca elementele comune de exprimare cinematografica ale tinerilor cineasti isi au intr-un fel sursa in respingerea vechiului tip de cinema romanesc care abunda in clisee, metafore desuete si patetism.

- Sunteti unul din regizorii care s-au bucurat de succes inca de la primul film, Furia, si care nu si-a dezmintit valoarea nici la al doilea, Hartia va fi albastra. Promovarea filmelor dumneavoastra vi se pare insuficienta fata de filmele colegilor de breasla, sau Romania nu stie sa-si promoveze valorile?

- Filmul, oricat de “de autor” sau “de arta” ar fi, este pana la urma un produs comercial care se adreseaza unui public-tinta. Filmele romanesti nu pot fi promovate mai mult decat pot castiga. Daca scoti 10.000 de euro din intrarile in cinematografe, nu ai de ce sa bagi in promovare mai multi bani. Ar insemna sa-i arunci pe fereastra. In schimb, ministerul Culturii, statul in general ar trebui sa gaseasca modalitati de sponsorizare si finantare prin care sa promoveze filmele romanesti de succes, care fac imagine Romaniei.

- Asteptati de la viitoarele dumneavoastra filme premii mai importante decat cele primite pana acum, sau premiile nu au o mare relevanta?

- Premiile sunt importante doar in masura in care te ajuta sa promovezi filmul, sa il vinzi sau sa castigi ceva bani in mod direct. Mai scurt, fac un film mai profitabil decat un hobby. Deci sunt importante, ceea ce nu inseamna insa ca voi gandi viitoarele filme dupa o reteta de succes in festivaluri.

- Regizorul Radu Muntean considera ca subiectul unui film este mai important decat realizarea acestuia? Ce este prioritar?

- Realizarea este un cuvant prea general. Conteaza felul in care tratezi subiectul. Punctul de vedere al autorului, incepand cu scenariul, pana la filmare si postproductie.

- Ce teme va ganditi sa abordati in filmele dumneavoastra viitoare? Credeti ca subiectele legate de perioada comunista vor mai avea succes?

- Repet ce spuneam mai sus. Nu subiectul, ci abordarea lui este importanta, deci e foarte posibil sa mai aiba succes, atata timp cat unghiul de vedere este proaspat si, mai ales, personal. Eu, unul, am inchis deocamdata sertarul cu amintiri.

Citeste si:

- Ce puteti sa-mi spuneti despre ultimul film, “30 si ceva”? Este un alt gen de film fata de ce ati regizat pana acum? La ce sa ne asteptam? Este o pelicula ce poate fi vizionata de un anumit public si cand va avea premiera?

- Va fi un film despre prima criza a maturitatii, cea de la 30 si ceva de ani. Sa va asteptati la un film frust, onest si suficient de dur. Probabil ca va avea anumite restrictii de varsta la vizionare. Despre premiera in Romania, nu pot sa va spun mare lucru. Depinde in mare masura de selectia intr-un festival important. Daca lucrurile merg bine, va avea premiera in primavara anului viitor.

Filmografie si premii

- 2008: 30 si ceva, fictiune
- 2006: Hartia va fi albastra / The Paper Will Be Blue, fictiune, 35 mm
Cel mai bun film, EURASIA International Film festival, Antalya 2006
Mentiune speciala a juriului, Sarajevo Film Festival 2006
Premiul CICAE, Sarajevo Film Festival 2006
Premiul Special al Juriului la Festivalul Filmului Francofon de la Namur, 2006
- 2002: Furia / The Fury, fictiune, 35 mm
Premiul UCIN pentru cel mai bun debut (Opera Prima)
Premiul UCIN pentru cel mai bun actor in rol principal (Dragos Bucur, Luca)
Premiul UCIN pentru cel mai bun actor in rol secundar (Andi Vasluianu, Felie)
Premiul UCIN pentru cea mai buna imagine (Vivi Dragan Vasile)
Premiul UCIN pentru cel mai bun montaj (Valentin Obretin)
Premiul pentru imagine (Vivi Dragan Vasile) la TIFF 2003

Participari festivaluri internationale

- Furia / The Fury, fictiune, 35 mm
2005: Bratislava, Slovacia; Febio Fest, Praga, Cehia; Paris, Franta
2003: Montpellier, Franta; Mannheim, Germania; Salonic, Grecia; Sofia, Bulgaria; Palic, Serbia; Sete, Franta
- Viata e in alta parte, documentar, Beta SP
1996: Premiul Special (sponsorizat de Consiliul Europei), “Festivalul Video Art” de la Locarno
- Tragica poveste de dragoste a celor doi, fictiune, Beta SP
1996: Premiul I, Festivalul de Film de la Costinesti
1996: Premiul special, Festivalul de Film “Up and Coming”, Hanovra, Germania
- Ea, fictiune, 35 mm
1994: Premiul Special, Festivalul de Film “Up and Coming”, Hanovra, Germania
- Lindenfeld 1994, documentar, Beta SP
1994: Premiul II, Festivalul de Film de la Sibiu
1994: Premiul Special al Juriului si Premiul Special acordat de Fundatia Soros la Festivalul de Film Dakino
1994: Premiul pentru documentar acordat de Uniunii Cineastilor din Romania (U.C.I.N.) (1994-1995)
1994: Selectat in 18 festivaluri internationale de film
- Si ei sunt ai nostri, documentar 16 mm
1992: Premiul I pentru film pe 16 mm, Festivalul National de Film de la Costinesti
1992: Premiul Special al Juriului, Festivalul de Film DaKino

Despre “Furia”: Un film cu accente de umor negru, o ironie la adresa unei societati care se conduce dupa mari nimicuri.

Despre “Hartia va fi albastra”: Veridicitatea este dublata de un mesaj cat se poate de simplu si de coerent spus despre perioada decembrie 1989.

Despre “30 si ceva”: Un film frust, dur, despre criza maturitatii.