Pentru cazurile in care localitatile sunt formate exclusiv sau majoritar din populatie de etnie rroma exista masuri speciale, dar care au fost uitate, deoarece acestea au fost stabilite inca din 2004 printr-o notificare. Drept urmare, in mai multe judete, inspectoratele scolare au aprobat tacit infiintarea de clase separate cu elevi de etnie rroma. Ministerul nu a stiut sa raspunda despre modul cum s-a desfasurat programul de instruire a acestor copii, in ce conditii si cu ce fel de profesori.

Tardiv, ministrul Cristian Adomnitei a semnat Ordinul cu nr.1540 prin care interzice, cu anul scolar 2007-2008, „formarea claselor I si a V-a segregate“. Totodata, demnitarul sustine ca segregarea are consecinte negative asupra accesului echitabil la educatie a copiilor rromi si ca aceasta poate fi unul dintre motivele care determina abandonul scolar. „Prevenirea, interzicerea si eliminarea segregarii sunt obiective inscrise in politica educationala a Ministerului Educatiei“, a precizat Adomnitei.

Ministrul educatiei si cercetarii, Cristian Adomnitei, a semnat recent Ordinul nr.1540 „privind interzicerea segregarii scolare a copiilor rromi si aprobarea Metodologiei pentru prevenirea si eliminarea segregarii scolare a copiilor rromi“. In opinia reprezentantilor etniei rrome, acest document pare sa fie elaborat dupa ureche, deoarece formarea de clase mixte in scolile din localitatile cu populatie majoritara rroma este imposibila. In consecinta, daca acest ordin se aplica ad-litteram, este limpede ca va avea efectul invers: acela de discriminare.

Citeste si:

Prin Ordinul privind interzicerea segregarii scolare a copiilor rromi, ministrul educatiei, Cristian Adomnitei, stipuleaza: „Prezentul ordin are ca obiectiv prevenirea, interzicerea si eliminarea segregarii, vazuta ca forma grava de discriminare, cu consecinte negative asupra accesului egal al copiilor la o educatie de calitate. Pentru atingerea acestui obiectiv, se interzice, incepand cu anul scolar 2007-2008, formarea claselor I si a V-a segregate, avand preponderent sau numai elevi rromi“(art.1, alin. 1 si 2). Textul documentului, astfel formulat, este in masura sa creeze un mare haos. Ori este vorba de o grava scapare din partea consilierilor de la Educatie, ori asistam iarasi la o totala lipsa de profesionalism din partea acestora. Adica, nu se precizeaza daca aceasta masura este aplicabila numai in unitatile de invatamant preuniversitar din localitatile in care populatia majoritara este cea romana. Dupa cum citim in text, masura de interzicere a segregarii scolare a copiilor rromi se aplica in toate regiunile tarii fara a se tine cont de etnia majoritara. Desi textul stipuleaza una, ministrul educatiei, Cristian Adomnitei, care a semnat ordinul, spune alta: „Nu mai tin minte toate datele problemei, insa consilierii mei impreuna cu asociatiile de etnie rroma au lucrat la acest document si mai lucreaza inca, in vederea stabilirii unui calendar de actiune si a elaborarii, in aceasta privinta, a tuturor programelor. Acest ordin se va aplica numai in scolile din zonele in care populatia de etnie rroma este minoritara. Elevii rromi nu pot invata separat de elevii romani, asa cum se intampla in multe localitati din judetele Sibiu, Mehedinti sau Covasna. Aici avem mari probleme. Deci nu se pune problema acolo unde rromii sunt majoritari ca populatie. Ce facem, ii ducem la zeci de kilometri ca sa invete in clase mixte?“, ne-a precizat ministrul Adomnitei.

Fenomenul segregarii in toata tara

Demersul legislativ, initiat de Ministerul Educatiei, are drept cauza faptul ca au fost identificate circa 34 de astfel de grave cazuri. „Da, au existat circa 34 de cazuri identificate in cadrul proiectului PHARE „Acces la Educatie pentru Grupuri Dezavantajate“. Pentru toate cele 34 de cazuri exista planuri de desegregare la nivel local. Ministerul Educatiei ofera consultanta, suport legislativ si financiar, insa planurile de desegregare si implementarea lor sunt in responsabilitatea integrala a autoritatilor locale. Toate cele 34 de cazuri mentionate mai sus sunt raspandite in toata tara. Fiecare caz in parte are un specific anume, respectiv gradul de discriminare este mai accentuat in unele locuri si mai subtil in altele“, ne-a declarat Mihaela Suciu, purtator de cuvant la Ministerul Educatiei.

Masuri speciale, prevazute doar prin notificare

„Pentru cazurile in care localitatile sunt formate exclusiv sau majoritar din populatie de etnie rroma exista masuri speciale, prevazute prin Notificarea 29323/20.04.2004. Pe langa documentul mentionat, MECT recomanda angajarea mediatorilor scolari de etnie rroma si dezvoltarea problematicii diversitatii in curricumul national“, ne-a mai precizat purtatorul de cuvant. Mai mult, in aceste cazuri, ministerul mai recomanda formarea de cadre didactice pe problematica educatiei inclusive, stimularea implicarii intregii comunitati in educatia copiilor, angajarea cu prioritate a dascalilor de etnie rroma.