Asociatia Internationala a Transportatorilor Aerieni (IATA) a solicitat companiilor aeriene si agentiilor de turism membre sa implementeze programul privind vanzarea electronica a biletelor de avion (sistemul e-ticketing) pana in mai 2008.

Practic, orice roman poate sa isi faca rezervare pe internet pentru o calatorie cu avionul, apoi sa plateasca biletul cu cardul. In schimb, pasagerii vor primi un cod cu care se pot prezenta la aeroport pentru imbarcare, informatiile legate de itinerarul de zbor regasindu-se in baza de date a companiei aeriene. Acelasi lucru este valabil si pentru agentiile de turism din Romania care au inceput sa vanda bilete de avion in varianta electronica.

Sistemul electronic pentru biletele de avion a fost implementat mai ales de companiile aeriene europene care au intrat pe piata din Romania, acestea fiind vandute prin agentiile de turism deoarece romani nu au incredere in sistemul de rezervare a tichetelor de calatorie cu cardul, pe internet.

Consilierul IATA al Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT), Dana Vitomirescu, a declarat ca in ciuda faptului ca 60-70% din totalul biletelor vandute sunt in varianta electronica, romanii sunt reticienti atunci cand vine vorba sa plateasca cu cardul, pe internet. "Clientii romani manifesta reticienta fata de biletele electronice, insa dupa ce agentul de turism sau reprezentantul companiei ii explica benefiicile, merge pe aceasta varianta. Numarul celor care care refuza varianta electronica a biletului eletronic si dupa explicatii, este foarte mic. Pe de alta parte, romanii refuza sa isi dea datele pe intenetul pentru ca nu au incredere in operatiunile virtuale. Probabil in urmatorii ani, cumpararea biletelor electronice pe internet va deveni o obisnuita", a precizat consilierul.

Citeste si:

Acesta a explicat ca romanii prefera in continuare sa cumpere biletele de la agentii sau de la companiile aeriene. "Nu refuza sa cumpere un bilet electronic pe internet, dar prefera contactul cu agentul de turism sau reprezentantii companiei aeriene, acest lucru conferindu-i mai multa siguranta. In general cei care prefera biletul pe hartie sunt clientii de peste 50 ani, cei care doresc sa isi deconteze biletele sau cei care calatoresc pe distante mai lungi care presupune serviciile a doua sau trei companii aeriene", a conchis Vitomirescu.

Directorul general pe Romania al companiei finlandeze Finnair, Catalina Moga, a intarit faptul ca romanii nu sunt inca familiarizati cu folosirea cardului pentru a cumpara biletele de avion pe internet. "Din punct de vedere tehnic suntem pregatiti pentru implemetarea programului si exista logistica necesara, insa acest lucru depinde de evolutia economica, referindu-ma aici la folosirea cardului pentru cumpararea unor servicii. Din Romania nu se cumpara bilete de avion pe internet", a mai spus Moga. Acesta a adaugat ca sistemul e-ticket prezinta o serie de avantaje legate de gestionarea calatoriilor si securizarea datelor referitoare la client.

O alta companie care a implementat sistemul e-ticketing este British Airways care, potrivit estimarilor, 'in prezent aproximativ 80% din biletele emise in Romania sunt electronice. Directorul de comunicare Germanwings, Andreas Engel, a declarat pentru NewsIn ca operatorul german ofera biletele doar online, iar la plecare, fiecare pasager trebuie sa arate numai pasaportul si codul primit prin e-mail.
Compania Wizz Air foloseste de la infiintare un sistem electronic de emitere a biletelor. "Oricare ar fi modalitatea de rezervare, pe internet, prin telefon sau prin agentie de turism, biletele sunt emise in format electronic", a precizat directorul de comunicare, Natasa Kazmer.

IATA a anuntat, la inceputul lunii iulie, ca sistemul electronic de emitere a biletelor a fost implementat in Europa in proportie de 81%, estimand ca pana la sfarsitul anului se va ajunge la 93%. Sistemul presupune elimarea cheltuielilor legate de tiparirea, intretinerea si distribuirea biletelor de avion "pe hartie". Astfel, pentru un bilet electronic se va cheltui un dolar, in timp ce pentru unul pe hartie cheltuielile ajung la 10 dolari. IATA estimeaza ca in acest mod se vor economisi aproape trei miliarde dolari pe an.