Social 18 Iulie 2007 23:36
Dintre premierele bucurestene ale finalului de stagiune a facut parte si Demonul rosu de Hideki Noda, in regia lui Marcel top si scenografia Ancai Cernea, productie a Teatrului ACT.

Considerat cel mai talentat dramaturg nipon contemporan, Hideki Noda (nascut in 1955), fondatorul Companiei „Harta Noda", a regizat mai mult de patruzeci de spectacole in Japonia si in strainatate, mai ales in Marea Britanie. Piesa sa cea mai cunoscuta, Demonul rosu, s-a jucat prima data in Japonia in 1997, apoi in Londra, la Vic Theatre, in 2003.

in epoca multiculturalismului, Demonul rosu se refera la o societate inchistata in prejudecati si prostie alienanta, unde cea mai mare autoritate o are inteleptul orgolios si stupid (Afrodita Androne cu o expresivitate si resurse comice nebanuite intr-un astfel de rol). intr-o asemenea comunitate, cel aruncat de valuri pe o insula, fara niciun mijloc de comunicare cu locuitorii de pe ea, e luat, inevitabil, drept demon. Pe scurt, o comedie neagra despre toleranta vs. discriminare intr-o lume care nu pune deloc pret pe increderea si respectul pentru ceilalti, nu tolereaza libertatea individului sau abaterea de la normele excesiv inguste ale inchistarii in propriile prejudecati si reprezentari stramte.

Universul construit de regizorul Marcel top pune pret pe codul social in dauna individului, implicit fundamentat pe ipocrizie, ca in scena in care mamei cu mai multi copii, comic atarnati peste tot, nu-i prea pasa daca monstrul o sa-i manance sau nu plodul, iar toate ingrijorarile sale (travestiul lui Vitalie Bantas e bine venit) sunt numai aparenta si incercare de a dirija atentia asupra ei.

Ceea ce e bulversant e mixtura de nou si arhaic. Hideki Noda este cunoscut pentru folosirea cuvintelor cu colorit arhaic pe care le amesteca printre cliseele din vorbirea de zi cu zi. Discutia despre valorile sociale moderne, revitalizarea temelor literaturii japoneze clasice, jocurile specifice de cuvinte se fac intr-un mod deopotriva straniu si amuzant. Regizorul Marcel top pastreaza alternanta mitic-poetic-teatral si o remixeaza postmodern cu trivialitati de azi, lasand cuvintele neaose referitoare la situatiile erotice sa sparga aura de legenda. ii revine lui Radu Zetu sa reproduca efectele comice ale trivialitatii adaugandu-le in compozitia de inocenta si onestitate. in interpretarea actorului, contrastul intre cel mai mare mincinos al satului si cel mai credincios iubirii pentru straina rejectata de toti se echilibreaza, cu farmec, intr-un personaj credibil.


Despre autor:

Adevarul

Sursa: Adevarul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.