Diferentele dintre o carte obisnuita si una de lux incep de la calitatea hirtiei si tipul de legatura pina la corpul de litera si aspectul copertei si se fac evidente printr-un pret care inhiba: de la 50 pina la 1.200 de lei. Si ca gen variaza de la literatura clasica pina la cea adresata copiilor. Gasesti un volum de retete de bucatarie, dar arareori vei da peste un roman politist. Majoritatea apar in tiraj limitat si sint semnate de autor. Insa nu e o regula. In categoria cartilor luxoase, metamorfozate, mai nou, in ceea ce se cheama „carte-obiect“ pot intra aparitii dintre cele mai diverse, cu o singura conditie: sa nu treaca neobservate.

Editorii care le pun pe piata si care se ingrijesc de „tinuta“ cu care li se prezinta cititorilor au pareri contradictorii. Robert Serban, director editorial la „Brumar“, o editura specializata in poezie, e sigur ca aceia care cauta asemenea volume sint si cei care le pretuiesc, pentru ca stiu ce e dincolo de o coperta frumoasa: „Cititorii cartilor elegante nu au virsta si nu par oameni bogati. E cert ca se pricep, fiindca nu se lasa furati de... ambalaj, ci privesc atenti cit de bine e legata cartea, cum arata cotorul, cum e taiata, se uita lung la oglinda paginii, cerceteaza corpul de litera, cauta colofonul, il studiaza“.

E si foarte mult snobism la mijloc, observa Anca Eftime, redactor-sef la Corint Junior, dar si multa superficialitate, pentru a nu mai lua in calcul obiceiurile de lectura mai degraba anemice ale potentialei mase de consumatori de carte. „Pentru ca nu e specializat, publicul trebuie socat“, continua redactorul. Si cum primul impact asupra cumparatorului e cel vizual, cartea trebuie sa se impuna, in primul rind, ca obiect care fura ochii. „Cu marea masa a celor care pina in prezent n-au atins macar o carte sintem in stadiul de educare prin terapia soc - cartea care socheaza si care te face sa te opresti si s-o rasfoiesti“. Asa explica redactorul de la Corint Junior strategia din spatele promovarii uneia dintre cele mai spectaculoase carti pentru copii, „Inventia lui Hugo Cabret“ - un roman in cuvinte si imagini de Brian Selznick, aparuta in colectia Corint Junior.

Citeste si:

Volumul are peste 500 de pagini, povestea curge din imagini desenate de autor si formula grafica e insolita pentru piata romaneasca de carte. Desi are un pret ridicat, cartea se vinde mult peste alte editii, mai modest prezentate, sustin reprezentantii editurii. Cit despre costurile suplimentare care sa permita o astfel de editie, ele incep de la 25% si pot sa fie de doua ori mai ridicate fata de o editie normala. Riscurile se minimalizeaza prin tiraje mai mici, cum ar fi cel de 500 de exemplare in care Humanitas a editat „Levantul“, de Mircea Cartarescu, fiecare carte beneficiind de semnatura olografa a autorului.

De ce investesc editurile in editii de lux, mai ales in carti de poezie, tinind cont ca boala cititului mai are mult pina sa devina epidemie, explica tot producatorii de astfel de volume. „Eu spun ca daca poezia tot este regina saraca a literaturii, macar sa fie frumoasa si imbracata elegant“, argumenteaza Robert Serban. „Cu eforturi financiare“, completeaza poetul, „fiindca formatul 19x20,5 cm al colectiei e, din punct de vedere tipografic, perdant, fiindca folosim hirtii deosebite, scumpe, policromii si alte... efecte speciale“.

Cartea-vedeta de la Brumar este „Submarinul iertat“, un lung poem scris de Ruxandra Cesereanu si Andrei Codrescu. Va fi o editie limitata, doar o suta de exemplare, semnate de autori, fiecare intr-o cutie de catifea, la care inca se lucreaza. Desi cartea a fost lansata la Bookfest, cititorii au putut doar s-o rasfoiasca si s-o comande, fara s-o si cumpere, pentru ca pretioasa cutie nu era gata: „Andrei a vrut ca submarinul sa aiba o... coca speciala - o caseta eleganta, care sa-l pazeasca, probabil, de curentii literari. Am zis da, furat de idee si de... imaginatie, nestiind ce inseamna sa lucrezi, manual, un astfel de obiect. E multa chinezarie acolo, multa bataie de cap, fiindca daca nu esti atent poate sa iasa un kitsch“, detaliaza Robert Serban.