Situatia tensionata din redactia "Adevarul" a continuat si ieri. Conform unor surse neoficiale, Cristian Tudor Popescu si alti citiva apropiati ai lui din echipa de conducere a ziarului urmeaza sa fie debarcati sau sa plece din redactie.
Sursele citate sustin ca decizia se va lua in cadrul Adunarii Generale a Actionarilor de luni. Cristian Tudor Popescu se margineste sa afirme: "Pina luni, inca mai sint redactor-sef".

Surse din redactia cotidianului "Adevarul" sustin ca intre actionarul principal, Ana-Maria Tinu, si echipa de conducere s-a creat un diferend referitor la rentabilitatea ziarului. Conform acelorasi surse, diferendul a aparut din cauza existentei unor contracte de consultanta incheiate de ziaristi cu agentii economici despre care se scrie in ziar, dar si a faptului ca membrii echipei editoriale primesc comisioane la incasarile din publicitate. Actionariatul a dorit sa separe partea de business de cea redactionala, cu scopul rentabilizarii ziarului. Redactorul-sef al cotidianului si mai multi apropiati ai sai s-au opus insa.

Cristian Tudor Popescu asteapta ziua de luni

Cristian Tudor Popescu nu a raspuns la intrebarea "Evenimentului zilei" legata de cauzele izbucnirii conflictului: "Am motive sa cred ca se va intimpla ceva saptamina viitoare, dar nu le voi divulga pina atunci", a declarat el. Ana-Maria Tinu, mostenitoarea lui Dumitru Tinu si detinatoarea a aproximativ 70 la suta din actiuni, a refuzat sa ofere explicatii: "Este o problema interna a redactiei "Adevarul"." Miliardarul Ion Lazar, proprietarul a 10 la suta din ziar, a fost si el rezervat: "Luni vom avea o Adunare Generala a Actionarilor normala. Pe ordinea de zi se afla Raportul Comisiei de Cenzori si alte probleme administrative. Nu stiu cine ar putea sa-l debarce pe Cristian Tudor Popescu si nu cred ca poate fi debarcat".

Gata sa-si faca bagajele

Acesta insa reia afirmatia mai veche conform careia este oricind gata sa-si faca bagajele: "Pot sa dau meditatii la matematica si fizica, pot sa predau jurnalism, pot sa deschid un club de tenis pentru juniori. De foame n-o sa mor". Daca va trebui sa plece de la "Adevarul", Popescu se bazeaza in orice caz pe colegii din Consiliul Director al ziarului, Adrian Ursu, Bogdan Chireac si Lelia Muntean. "Pot sa deschid un ziar nou cu colegii mei. Nu exista nici un fel de disensiune intre noi patru".

Nici un fel de explicatii autorizate

In cursul zilei de ieri a circulat zvonul ca Adrian Ursu ii va urma lui Cristian Tudor Popescu in functia de redactor-sef. Contactat de "Evenimentul zilei", jurnalistul a negat, refuzind sa ofere orice fel de detalii despre situatia de la "Adevarul". Bogdan Chireac confirma, in schimb, implicit ca la Adunarea Generala a Actionarilor se va intimpla ceva important: "Nu va pot spune nimic inainte de luni. Dupa aceea, vorbim cu toata placerea".

Miza conflictului

In lipsa explicatiilor autorizate, se poate specula ca miza conflictului este de natura economica. "Adevarul" este urmasul cotidianului "Scinteia" si s-a privatizat la inceptul anilor ‘90, prin metoda MEBO, adica impartirea proprietatii la angajati. Conform mai multor informatii, intre departamentele editorial si comercial nu a existat o separare clara, ca in cazul publicatiilor occidentale. Parlamentarul PUR Sergiu Andon, membru la acea vreme al echipei de conducere, isi aminteste: "Prin 1992-1993, cind Societatea "Adevarul" era in curs de constituire, cenzorii angajati ne atrageau atentia ca ar fi bine sa fie delimitate sectorul de afaceri de cel redactional. Toata lumea din redactie s-a opus atunci".

Epoca Tinu

Ulterior, o mare parte din actiunile angajatilor au fost cumparate de directorul de atunci al cotidianului, Dumitru Tinu, care a ajuns sa detina aproximativ 70 la suta din ziar. Tinu a murit pe 1 ianuarie 2003 intr-un accident de masina, iar disparitia lui controversata a alimentat zvonurile conform carora in spatele actionarului majoritar s-ar afla omul de afaceri arab Taher Fatih si/sau liderul PSD Viorel Hrebenciuc.

Epoca Popescu

"Adevarul" a supravietuit cu succes episodului, sub conducerea lui Cristian Tudor Popescu. In decembrie 2004, conform Biroului Roman de Audit al Tirajelor, ziarul vindea 112.000 de exemplare, insa presupunerile si acuzatiile referitoare la obedienta politica rasplatita prin contracte guvernamentale, dar si la veniturile obtinute de ziaristi in afara statelor de plata, s-au intetit.
In concluzie, miza intilnirii de luni ar putea fi transformarea "Adevarului" dintr-un ziar de tiraj rentabil pentru angajatii sai intr-un ziar de tiraj rentabil pentru patronatul lui. Ramine insa de vazut daca, fara Cristian Tudor Popescu si echipa lui, tirajul se va mentine.

Schimbare de nume cu cintec la National

O alta furtuna recenta pe piata presei scrise a fost disparitia cotidianului "National", prin schimbarea numelui in "7 plus". Motivul pentru aceste modificari sint neintelegerile dintre actionari. Germanii de la WAZ au motivat ca se retrag din afacere din cauza "metodelor inacceptabile de afaceri ale responsabilului Iliuta Naghi", afirma un comunicat citat de "Saptamina Financiara"). In anul 2000, WAZ platea 3,5 milioane de euro pentru o participare de 50a din ziar, la care s-au adaugat alte 3,5 milioane de euro. Din acesti bani s-au platit obligatiile restante catre stat. Contra aceleiasi sume, WAZ a vindut in decembrie trecut 50% catre o alta firma decit cea de la care cumparase. Este vorba despre N&V Press Group, unde Iliuta Naghi detine 90%, iar Gheorghe Voicu,10%. Prima rata, in valoare de 170.000 de euro, inca nu a fost virata catre germani, declara acestia. Schimbarea denumirii a venit ca urmare a unei clauze din contractul de vinzare, care spunea ca brandul apartine WAZ daca partea romana nu isi achita ratele. Din moment ce nu mai exista un ziar cu nume "National", WAZ este doar proprietara unui cuvint, care a valorat 3,5 milioane de euro.

Opinia specialistului: Presa in lohn

Acum, cind conducta de bani guvernamentali s-a inchis, presa va trebui sa se concentreze pe propriile tiraje. Acesta pot fi crescute doar prin informare corecta, sustine Manuela Preoteasa, analist media. Manuela Preoteasa face parte din Grupul de Interventie Rapida din Conventia Organizatiilor Media.
Dintr-un anumit punct de vedere, presa aduce cu o fabrica in lohn. Produsele in serie ies dupa sabloane trimise din exterior, cu materialele aduse de acolo si cu jurnalisti pe post de executanti. Cu atit mai bine cind modelele vin din Vest. Formatele s-au dovedit de succes acolo, punem diacritice si vindem ziarul. Importuri vedem la tot pasul, pe micul ecran si in gazete, iar contributia originala si creativitatea echipelor de jurnalisti devine tot mai limitata.

In extremis, jurnalistii nu sunt tratati cu mult diferit fata de croitoreasa care lucreaza in lohn. Taie si inteapa dupa liniile desenate. Dar asta nu inseamna ca investitorii romani in presa au o politica mai sanatoasa cu ziaristii care lucreaza la titlurile lor. Transparenta, care e ratiunea de a fi a presei, nu se aplica tocmai acesteia. Nici o televiziune, canal radio sau ziar nu si-a publicat pina acum raportul financiar, in ciuda chiar a Constitutiei. Presa abunda de "investitori" anonimi, aparent straini. Unii patroni isi ascund urmele in insule. In Antilele olandeze - de exemplu - proprietarul Mediafax si al publicatiilor editate de Publimedia International. Cipru e destinatia predilecta pentru patronii de televiziuni, ca in cazurile Realitatea TV, Alpha TV si, pina nu de mult, chiar si pentru Corporatia de cultura si arta Intact a Antenei 1.

Citeste si:

In multe cazuri, jurnalistii nu-si mai stiu nici patronul, cu atit mai putin interesele acestuia.
In afara capitalului venit din insule, tranzactiile in stil local au imbunatatit "biznisul" media: diverse aranjamente pe sub masa, contracte de finantare sau asocieri dubioase, menite sa azvirle cu bani in presa. Fosta guvernare a impartit bani pentru o mare parte din presa. Ca efect, un experiment facut anul trecut de Agentia de Monitorizare a Presei arata ca relatarile de pe micul ecran nu mai seamanau cu cele povestite de ziare.
Ramasa fara "subventii", presa va trebui sa scoata bani din piatra seaca: si aceasta inseamna credibilitate, echilibru, neutralitate; va avea de investit in mod real in jurnalisti adevarati, in condeie. In Romania, presa isi joaca marea carte: la alegeri, oamenii au votat altceva decit au vazut in ziare. Obisnuite sa serveasca realitatea (lor), gazetele vor avea de invatat doar sa o reflecte.

Cei doi sefi de la "Ziua de Iasi" vor fi judecati pentru santaj

Directorul Florin Ghiocel Asimionesei si redactorul-sef Alin Tocan risca pina la 15 ani de puscarie
Lotul "Ziua de Iasi" s-a micsorat. Procurorii de pe linga Parchetul National Anticoruptie au dispus trimiterea in judecata a doi dintre cei cinci ziaristi cercetati initial pentru santaj. Astfel, in boxa acuzatilor se vor afla directorul publicatiei, Florin Ghiocel Asimionesei, si redactorul-sef Alin Tocan.
Cei doi vor fi judecati in stare de libertate, si nu in arest, asa cum sugerasera procurori in urma cu trei zilei. "Nu este un atentat la libertatea presei, ci doar o actiune indreptata impotriva escrocheriilor folosite de cei doi sefi de la "Ziua de Iasi"", a declarat Corneliu Gheorghita, seful PNA Iasi.
Procurorii PNA au fost sesizati de un grup de zece oameni de afaceri, care au denuntat practicile ilegale folosite de reprezentantii publicatiei "Ziua de Iasi" pentru a obtine contracte de publicitate. Daca vor fi gasiti vinovati de santaj si asociere in vederea comiterii de infractiuni, Asimionesei si Tocan pot primi pina la 15 ani de inchisoare.

Contactat telefonic, redactorul-sef Alin Tocan a sustinut ca ziarul pe care il conduce este victima unei razbunari.
"Cu mai putin de o luna inainte de semnarea tratatului de aderare la Uniunea Europeana a fost o incercare ilara a unui grup de interese, afaceristi si oameni politici, care au incercat sa se razbune pe "Ziua de Iasi", prin manipularea PNA", sustine Tocan. (Mihai Popa)

O concluzie trista: anchetele oprite la sertar cumintesc ziarele

Fost angajat la cotidianul "Adevarul", Liviu Avram, spune ca i se blocau investigatiile care incomodau conducerea
Fragmentul din raportul Freedom House care a declansat reactia de joi seara a lui C.T. Popescu precizeaza ca "se observa o migratie a ziaristilor de investigatie de la publicatiile care blocheaza investigatiile ziaristice (de exemplu de la "Adevarul" la "Cotidianul")". Unul dintre cei doi jurnalisti nominalizati de C.T. Popescu, Liviu Avram, confirma nepublicarea unor anchete in ziarul "Adevarul": "Au fost materiale care n-au intrat niciodata, dar nu mi s-a explicat de ce anume si nici n-am incercat sa fortez eu lucrurile, pentru ca asa functiona acolo, predai textul si dupa aceea se hotara ce se intimpla cu el".

Unul dinte materialele nepublicate de "Adevarul" a avut titlul: "Profesor doctor Adrian Nastase chiuleste pe bani grei la patru facultati". Liviu Avram a cercetat frecventa cu care fostul prim-ministru isi tine cursurile. "M-am dus si am vorbit cu studenti si bineinteles ca am aflat ca nici macar nu dadea pe la scoala", a spus Avram. "Am predat textul, dar nu l-am vazut niciodata in ziar", a continuat el. Un alt material care nu a ajuns in paginile "Adevarului" contesta valoarea implicarii SUA in chestiunea statutului de economie de piata a Romaniei. "Intimplarea a facut ca am predat textul chiar in ziua in care venea secretarul american al comertului sa faca anuntul. Si n-a intrat. Un material in care nu faceam altceva decit sa spun lucrurilor pe nume in legatura cu acest subiect", a precizat Avram. (Vlad Iorga)

Alte conflicte

Romania Libera

In toamna anului trecut, conducerea ziarului "Romania libera" a intrat in conflict cu patronii germani de la WAZ, dupa ce nu a fost de acord cu propunerile acestora. WAZ a incercat schimbarea conducerii cotidianului si a societatii cu ajutorul unei alte echipe.

Petre Mihai Bacanu a condus personal revolta impotriva trustului german, blocind in tipografie tiparirea ziarului in varianta proprietarului. Conflictul s-a stins dupa ce WAZ a renuntat la pachetul de control al societatii si a vindut o parte din actiuni omului de afaceri Dan Adamescu.

Evenimentul Zilei

In vara anului trecut, la jumatate de an de la preluarea EVZ de catre Ringier, retragerea lui Conel Nistorescu din postul de director, prin acordul partilor, a declansat nemultumirea unei parti din redactie. Nistorescu si-a pastrat numai rolul de editorialist. Al doilea episod al conflictului s-a consumat la sfirsitul lui 2004, cind Ringier a decis, din motive manageriale, schimbarea redactorului-sef Dan Turturica. O parte din redactori si-au dat demisia, in semn de solidaritate cu Turturica, plecat prin acordul partilor.

Pro Sport

Cel mai recent eveniment, cu exceptia situatiei de la "Adevarul", a avut loc la cotidianul "Pro Sport" unde, la inceputul acestei saptamini, un numar de redactori au decis sa paraseasca publicatia pentru a onora oferta de a lucra la un nou ziar de sport. Este vorba de "Sport Total" sau "Total Sport", care va fi lansat in mai. Ultima cifra oficiala a demisionarilor era de 10 jurnalisti.

Gardianul

"Gardianul", devenit recent proprietatea Petrom Service, societatea sindicalistilor Petrom condusa de Liviu Luca. Managementul cotidianului a fost preluat de Sorin Rosca Stanescu, prin societatea Fulcrum. Societate condusa de Liviu Luca. Primul pas a fost "Ziua". La sfirsitul anului trecut i-a urmat "Gardianul". La inceputul acestei luni si "Independentul" a fost cumparat, fiind retras de pe piata. Numeroase zvonuri au legat achizitiile Petrom Service de numele lui Sorin Ovidiu Vintu, care insa si-a negat implicarea.