Actor cu o cariera impresionanta in teatru si film, Ion Caramitru se lasa din cind in cind sedus de regie. „Cind m-am hotarit sa dau examen la Institutul de Arta Teatrala si Cinematografica, voiam, de fapt, sa fac regie. Cu citeva luni inainte de examen, s-a renuntat la clasa de regie si, vreme de multi ani, de pe bancile IATC-ului nu au mai iesit regizori. Asa ca am devenit actor. Dar prima pasiune nu-mi da pace si, cind imi iau o pauza de actorie, fac regie“, ne-a explicat Caramitru. „Ca regizor de teatru am lucrat la Teatrul Bulandra si in Japonia, iar ca regizor de opera, la Opera Nationala din Bucuresti, la Opera Nationala din Belfast si acum, la Sibiu.“ Caramitru a ales „Tragedia lui Carmen“, pe care a mai montat-o in 1993 la Belfast, pentru ca „este un hibrid exceptional de teatru si opera care pune in valoare muzica in modul cel mai fericit cu putinta“.

Peter Brook si Marius Constant, compozitor francez de origine romana, impreuna cu libretistul Jean-Claude Carierre, au adaptat in 1981 opera lui Georges Bizet, eliminind baletul, decorurile fastuoase si mare parte dintre personajele secundare pentru a se concentra pe tragedia eroinei. Ei s-au axat pe cele patru personaje centrale, Carmen, Don Jose, Escamillo si Micaela, pentru care au scris si mult dialog, apropiind in acest fel opera de teatru. „Muzica este un al cincilea personaj care, puternic si insinuant, ii insoteste pe cei patru eroi in timp ce se iubesc, se urasc si se ucid. Pentru a amplifica drama, Peter Brook a ales sa-l ucida si pe Toreador“, a explicat regizorul Ion Caramitru. Daca opera lui Georges Bizet dura patru ore, in adaptarea lui, Peter Brook, eliminind toate ingredientele care, in opinia lui, diluau dramatismul povestii, a redus spectacolul la o ora si jumatate. „Tragedia lui Carmen“, in regia lui Peter Brook, a avut premiera in 1981 la teatrul parizian Les Bouffes du Nord. Caramitru considera ca valoarea acestei adaptari moderne consta tocmai in aducerea adevarului teatral in structurile eminamente muzicale.