Ati scris un doctorat despre Kant si Heidegger. Cum a fost trecerea de la rigoarea filosofica spre desantarea marchizului de Sade?

Inainte de a fi un „desantat“, Sade autorul este, si el, un „rigorist“, un mare teoretician al acestui „dezmat“ pe care-l proclama. Sa nu uitam ca cei care l-au citit si l-au redescoperit pe Sade in secolul XX au fost mari autori francezi precum Bataille, Klossowski, Deleuze, Foucault. Legea pe care o exprima Sade este una a libertatii absolute, iar scrierile sale contin, dincolo de erotism, o veritabila teorie a democratiei, a egalitatii si a dreptului fiecaruia (indiferent de sex sau conditie sociala) de a-si trai placerile. Totusi, colectia Eroscop nu este una desantata. Cartile alese sint indecente doar aparent, intrucit temele lor sint indraznete. Dar oare nu aceasta este menirea literaturii bune, sa scormoneasca zonele dificile si absconse ale umanului? Am cautat sa propun titluri care, indiferent daca sint tari sau ceva mai „soft“, sa fie reprezentative pentru literatura erotica.

Care au fost primele dumneavoastra lecturi erotice?

La inceput a fost De Sade. L-am citit in timpul masteratului de la Sorbona. De altfel, multe dintre cartile selectate de mine sint din franceza, intrucit eu m-am educat in mare parte in aceasta cultura. „Povestea lui O“, a lui Pauline Reage, a fost de asemenea printre primele romane erotice citite. M-a fascinat prin scriitura sa dura si prin maiestria stilizarii literare.

Cum a aparut colectia Eroscop?

Ideea s-a nascut in 2005. Eram editor la Pandora-M si, la salonul de carte de la Paris, in timp ce stateam de vorba cu cei doi editori de la Trei, profesorul Vasile Dem. Zamfirescu si Silviu Dragomir, ne-a venit ideea sa initiem o astfel de colectie. Am pornit proiectul impreuna, Pandora-M devenind astazi parte a Grupului editorial Trei.

Citeste si:

Cartile din colectie nu aduc a pornografie?

Nu cred ca cititorii nostri percep colectia Eroscop ca fiind una pornografica. Am reusit sa evitam confuzia dintre pornografie si literatura erotica prin campania de marketing pe care o aplicam, prin aspectul cartilor, dar si prin titlurile alese. De pilda, primii autori publicati au fost Georges Bataille, Pascal Bruckner si marchizul de Sade. Mai mult, cartea acestuia din urma, „Cele o suta douazeci de zile ale Sodomei“, este recunoscuta prin duritatea imaginilor si licentiozitatea limbajului. Si totusi s-a bucurat de un mare succes de piata, fiindca ceea ce am propus noi a fost o editie critica, adica o traducere exceptionala insotita de comentariile prestigioasei editii franceze Pleiade. Acest mod de a prezenta cartile sub o forma ingrijita, elitista chiar, explica succesul. In plus, colectia are o alura cosmopolita, ea reuneste texte exotice (japoneze, africane, arabe, indiene etc.), din culturi si perioade diferite. Daca ne-am fi limitat la literatura contemporana, tema erotismului s-ar fi epuizat probabil foarte repede si am fi riscat sa transformam Eroscopul intr-o colectie de romance-uri erotico-pornografice de joasa calitate.