Social 26 Iunie 2007 01:30
Alternativa la filmele realizate candva de Sahiafilm o reprezinta productiile private romanesti. Mai ales cele realizate in provincie

Exista in lume o piata generoasa a productiilor de tip cinematografic de care Romania este rupta total, chiar la nivel institutional. Este vorba de filmele documentare, pana mai ieri realizate de Sahiafilm. Dar cum studioul cu pricina a fost (si inca mai este) implicat in alte 'activitati' (mai ales conflicte), practic, documentarele romanesti au ramas, deocamdata, de izbeliste. Astfel, s-a ajuns la un fel de 'externalizare' a domeniului, fenomen despre care iarasi se stie foarte putin.

Filmul documentar clasic este o productie care nu se foloseste de actori, realizarea sa bazandu-se pe preluarea din realitate a unor evenimente, peisaje, obiecte si persoane. Nu recurge deci la puneri in scena si nu foloseste decoruri sau costume. Documentarele pot fi: filme de calatorie, filme stiintifice, filme didactice s.a.m.d.. Sunt, in general, scurtmetraje (dureaza sub 45 de minute). Intre timp, a aparut si 'specia' docudrama, care incalca regula atat in privinta duratei, cat si in cea a participarii actorilor. Este, de fapt, un hibrid de mare succes intre filmul documentar si cel artistic.

Omul care opreste ploaia

Comparativ cu alte posturi, Televiziunea Romana pare sa fie mai receptiva la ideea de a difuza filme documentare. Unul dintre acestea s-a transmis in urma cu cateva saptamani, pe TVR 1. Se numeste 'Nu te supara, dar...' si este o halucinanta prezentare a lumii dintr-un spital de psihiatrie: un pacient care sorteaza pietre albe, dupa ratiuni numai de el stiute, un altul care ii spala si ii imbraca pe ceilalti, un 'paranormal' care pretinde ca poate opri ploaia, un 'savant' care ii argumenteaza ca asa ceva numai Dumnezeu poate (isi incepe mereu discursul cu 'nu te supara, dar...' - de aici titlul documentarului) etc. Filmul e realizat de o tanara regizoare, Adina Pintilie, si reprezinta o tulburatoare reflectie asupra normalitatii lumii in care traim.

Am aflat ulterior, de la Anca Fusariu, realizator TVR, ca documentarul respectiv face parte dintr-un proiect comun, initiat de Dan Nutu (da, cunoscutul actor roman care a renuntat la actorie) si poarta denumirea Aristoteles Workshop. El este realizat in colaborare cu TVR si canalul franco-german Arte.
Scopul acestui workshop este de a lansa pe piata mondiala talente autentice din Europa de Est. Filmele realizate de tineri (in urma unor cursuri monitorizate de personalitati europene din domeniile cinematografiei si televiziunii) vor fi difuzate de Arte, TVR, TV5 si alte canale implicate in proiect. In 2006, proiectul s-a materializat in patru documentare transmise deja pe ca-nalele amintite (deci si pe TVR): 'Bar de zi si alte povestiri', 'Nu te supara, dar...', 'Tram Story' si 'Independenta'.

O lume ticsita de documentare

Romania nu doar ca ignora (la nivel institutional, dar si la nivel de business) orizontul de asteptare in privinta documentarelor, dar nici nu pare a observa ca piata mondiala a unor asemenea productii si a canalelor de televiziune care le transmit este deja 'confiscata'. Atat de ampla este aceasta piata, incat aproape ca nici nu mai poate fi considerata nisa: grupul de canale Discovery (britanice si americane), National Geografic (Anglia), Animal Planet (Anglia), Viasat Broadcasting Group (Suedia), History (Suedia), Channel 4 Television Corporation (Anglia), Granada Media si EFP (SUA). Si lista ar putea continua. In Europa de Est, o singura tara, Ungaria, a simtit 'trendul' si a deschis, in 1995, canalul de documentare 'Spectrum'. Asta in timp ce Sahiafilm se afla in coma profunda.

Pe de alta parte, in Romania nu exista o piata a documentarelor pe suport DVD. Explicatia nu sta in lipsa de target, ci in lipsa de oferta. Oamenii de afaceri nu s-au gandit serios ca asa ceva s-ar putea vinde, ca si cand romanii ar fi o alta 'specie' decat americanii, asiaticii sau europenii. In America, de exemplu, cererea este enorma, cu nimic mai prejos decat cea pentru filmele de fictiune. A trebuit sa vina Dan Nutu ca sa propuna un proiect european. De fapt, fostul actor 'a simtit' piata si a luat-o inaintea altora, folosind resursele de creativitate care in Romania se gasesc din belsug.


Despre autor:

Saptamana Finaciara

Sursa: Saptamana Finaciara


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.