Luni, 25 iunie, la cererea cititorilor, Cotidianul va aparea din nou cu volumul cu care a debutat Colectia ENCICLOPEDICA: "Da Vinci. Arta si stiinta Universului". Alessandro Vezzosi, autorul cartii, profesor si director la Museo Ideale Leonardo da Vinci din Italia, a vizitat recent Timisoara. Profesorul italian a fost invitat de Asociatia Noua Acropola din Timisoara pentru a prezenta viitorul pas al proiectului "Inventiile lui Leonardo da Vinci". Acesta consta in realizarea unor modele dupa schitele lui Leonardo de catre voluntarii de la Noua Acropola, modele care vor fi gata in decurs de un an. Dupa ce vor fi plimbate la Bucuresti, Cluj si Iasi, vor fi readuse la Timisoara si aranjate in expozitie la Muzeul Banatului, posibil prezentate ulterior si in orasul natal al genialului renascentist.

Intr-o tara cu atitea muzee precum Italia, ce aduce nou muzeul pe care il conduceti?

Citeste si:

Este primul muzeu din lume care se ocupa de intreaga opera a lui Leonardo, la nivel de arta, stiinta, tehnologie, design, natura; se concentreaza si asupra vietii si a familiei artistului, ca si asupra teritoriilor vizitate de geniu, a scolii sale, a elevilor pe care i-a influentat. Urmarim artisti care-si indreapta interesul spre Leonardo da Vinci. In alta ordine de idei, este primul muzeu care s-a legat de ideea de virtualitate in expozitii. Un lucru pe care nu l-am publicat inca este legat de descoperirea amprentelor digitale ale lui Leonardo da Vinci. De la acestea am elaborat si ipoteza ca mama lui Leonardo ar fi avut provenienta orientala.

De asemenea, noi aratam ca artistul a inceput sa lucreze inainte de perioada oficial recunoscuta. Ideea pe care mergem ca muzeu este "360 de grade, circularitate", in sensul melanjului intre discipline, intre perioade istorice, intre culturi - bunaoara cea a Orientului cu cea a Occidentului. Ea se reflecta intr-un model pe care il avem in muzeu, o camera de oglinzi, care il arata pe cel care patrunde in ea din toate unghiurile, conform principiului lui Leonardo, care spunea ca lucrurile nu trebuie privite doar din fata, ci si din stinga, dreapta si spate. Avem obiecte din vremurile lui Leonardo, opere realizate de scoala lui. Incercam sa ne axam pe lucruri mai putin discutate, cum ar fi legatura lui Leonardo cu sportul sau procesul Dan Brown. Ne intereseaza si identitatea Giocondei, care sint documentele legate de ea, pentru ca din punctul nostru de vedere nu o reprezinta pe Mona Lisa. De fapt, ne intereseaza ceea ce a ramas necunoscut sau s-a pierdut din opera lui Leonardo da Vinci, adica aproximativ jumatate din ceea ce a realizat el. Nu este un muzeu care s-a nascut bazindu-se pe birocratie, ci in urma prezentei artistilor si a oamenilor care il studiaza pe Leonardo. Muzeul in sine este ca o opera de arta; pe de-o parte este creativ, dar pe de alta, foarte stiintific realizat.