Carcotașii spun că orașul nu este prea mare, dar este in plină dezvoltare și, in aceste condiții, soluțiile alternative de transport devin obligatorii. Cand am fost la Viena, intr-o vizită, am văzut un centru istoric mare cat Lipscaniul nostru și care era inchis mașinilor. Un centru istoric in care se mergea la pas sau pe bicicletă sau, mai ales, pe scuter.

Oameni de toate varstele, oameni de afaceri sau tineri, străbăteau centrul istoric și restul orașului pe scutere nepoluante sau pe bicicletă. Sunt foarte multe și au avantajul că nu necesită locuri de parcare pretențioase. In București și, in general, in Romania, acest aspect este trecut la penibil. Poate pentru că romanii se simt blazați cu mașină și s-ar simți in păturile sociale joase, dacă in loc să circule cu mașini de zeci de mii de euro, ar merge pe bicicletă sau pe scuter. In plus, poliția trage pe dreapta pe aproape oricine trece cu scuter sau bicicletă. Să ai un scuter sau bicicletă in Capitală ori in alt oraș este problematic.

Stăteam zilele trecute și imi spuneam că nu știu de fapt ce-i oprește mai mult pe bucureșteni și romani, in general, să circule cu bicicleta sau scuterul. Să fie lipsa măsurilor de sprijin ale autorităților in acest sens? Sau poate mandria mult prea mare a romanului care se simte bine la volanul unor bolizi cu mulți cai-putere, pe care vrea să ii care pană in miezul orașului, ca să lase impresie celor din jur, atunci cand se dă jos din mașină? Una peste alta, se pare că in sfarșit după atația și atația ani, Bucureștiul iși va putea pune in valoare zona centrului istoric, scăpată de buldozerele demolatoare ale epocii de tristă amintire. Un lucru este cert. Centrul istoric al Bucureștiului va fi modernizat și incet-incet vom avea și piste speciale pentru biciclete.

Pe de altă parte, edilul general al Bucureștiului spunea zilele trecute că deși sunt construite inainte de anii 1960, apartamentele din centrul istoric sunt la foarte mare căutare. Mulți dintre cei care preferă să investească in centrul istoric sunt străini. Vin din țări precum Italia, Spania, Franța. Totuși, nu există o anumită categorie de cumpărători străini. Cumpără proprietăți in centrul istoric fie că vor să aibă o casă unde să-și petreacă vacanțele, fie că au locul de muncă la noi in țară.

"Imbrăcăminte" de sticlă

Citeste si:

Reabilitarea centrului istoric reprezintă incă o problemă și au apărut voci care susțin că aceasta se va face punctual, clădire cu clădire, și va dura zece ani. In prezent, constructorii angajați să se ocupe de reabilitare lucrează in subteran la inlocuirea rețelelor edilitare amplasate la o adancime de cinci-șase metri. In curand vor incepe și lucrările in apropiere de suprafață la instalarea rețelei de fibră optică, schimbarea cablurilor electrice și a conductelor de gaze.

Pană acum, muncitorii au descoperit deja pe strada Smardan o pivniță din secolul al XVIII-lea foarte bine conservată, precum și alte vestigii din secolul al XVIII-lea și din Evul Mediu. Specialiștii spun că sub centrul vechi al Capitalei stau ascunse de secole Cetatea lui Vlad Țepeș, cinci biserici, hanuri și ateliere ale meșteșugarilor, străzi vechi, sisteme de canalizare și de aducțiune a apei.

Pe strada Lipscani, sub caldaramul actual s-a găsit fundația de piatră de rau a vechii străzi, de secol XIX, la o adancime de circa 60 de centimetri. De asemenea, la 1,30 metri au fost descoperite barne de lemn, de la vechile poduri de Ev Mediu. Din acest motiv, străzile Smardan, Lipscani, B-dul Brătianu, Splaiul Independenței, Calea Victoriei vor fi atent verificate de arheologi, deoarece chiar de la prima stradă-pilot lucrătorii au descoperit vestigii arheologice.

Primarul General al Capitalei, Adriean Videanu, vrea ca impreună cu reprezentanții constructorului să găsească o soluție pentru a imbrăca in sticlă Curtea Domnească și să acopere cu materiale transparente vestigiile descoperite in subteran, de pe Lipscani și Smardan, pentru a fi accesibile turiștilor, așa cum se intamplă la Mangalia.