Arma principala este cea a reducerii tarifelor, operatorii intrecandu-se in promotii speciale. Aici intervine insa o problema, pentru ca romanii interesati in achizitionarea biletelor care beneficiaza de preturi promotionale trebuie sa fie nu numai foarte rapizi, ci si extrem de bine informati, deoarece durata unei promotii este destul de redusa, uneori publicul nefiind macar constient de existenta acesteia. Oricum, toti operatorii cu care am discutat se asteapta la cresteri substantiale ale numarului de pasageri transportati in acest an, mergand pana la dublarea acestora comparativ cu anul trecut.

Wizz Air: Zbor cu 20 de euro, inclusiv taxe, daca pleci la toamna

Balul l-a deschis compania maghiara Wizz Air (autointitulata drept principalul candidat la primul loc de pe piata, detinut, in prezent, de Blue Air), care a anuntat in data de 24 mai ca a adoptat sistemul comunicarii preturilor cu toate taxele incluse. Astfel, conform companiei, noile preturi contin taxele de aeroport, taxa minima de operare si toate celelalte costuri adiacente si vor incepe de la 19,99 euro. Informatia ne-a fost confirmata cand am sunat anonim la call-center-ul Wizz Air, cu amendamentul ca cei 20 de euro ii platesti acum, insa zborul e in octombrie.

Compania maghiara a mai anuntat ca a lansat o promotie de vara prin care preturile biletelor catre 48 de destinatii europene vor fi reduse cu 30%. "Sunt sigura ca toti clientii nostri isi vor descoperi destinatiile favorite printre acestea si vor putea beneficia de promotia de vara", a spus Natasa Kazmer, director de comunicare si relatii publice Wizz Air. De acest pret promotional beneficiaza doar clientii care sunt foarte rapizi si bine informati, avand in vedere ca data-limita pana la care se pot face rezervari este 3 iunie (10 zile de promotie).

Pentru aceasta vara, Wizz Air estimeaza un grad mediu de ocupare de 80% (cel mai mic dintre operatorii intervievati) si spune ca "promotiile vor avea loc cu siguranta pe parcursul acestei veri si al intregului an", insa in ce vor consta acestea se va anunta "la momentul potrivit" (n.r. - am intrat deja calendaristic in lunile de vara). Wizz Air apreciaza ca in acest an va transporta 500.000 de pasageri.

Blue Air ofera bilete cu 0 euro + taxe, pentru cine le prinde intre 28 mai si 3 iunie

Si Blue Air, singurul operator low-cost cu capital integral romanesc si liderul pietei, a intrat in sezonul promotiilor. Florentina Ivan, director de marketing al companiei, ne-a declarat ca tocmai in prezent se desfasoara o promotie care ofera in perioada 28 mai - 30 iunie zboruri catre Barcelona, Lisabona, Köln si Roma cu bilete la pretul de 0 euro plus taxe. Si aici insa perioada in care se pot cumpara biletele este foarte redusa, de doar cinci zile, intre 28 mai si 3 iunie.

Aparent, strategia de marketing da rezultate deoarece "toate destinatiile Blue Air sunt solicitate in aceeasi masura, mai ales pe perioada de vara, cand estimam un grad de ocupare de aproape 100%". Pe langa promotia anuntata, care presupune o frenezie a rezervarilor in cele cinci zile amintite, in perioada estivala Blue Air incearca sa atraga mai multi clienti introducand noi curse. "Intentionam ca din luna iulie sa introducem zboruri catre Stuttgart, cu plecare din Bucuresti si Arad. Tot pentru acest an avem in vedere destinatiile Londra, Zürich, Grecia si Larnaca - destinatii care sunt inca in faza de proiect", a spus, pentru ziarul nostru, Florentina Ivan, director de marketing Blue Air. Compania se vede avantajata fata de concurenta prin servicii, diversitatea destinatiilor si flexibilitatea programului. Blue Air estimeaza ca 800.000 de pasageri vor calatori cu Blue Air, aproape dublu fata de anul trecut.

Citeste si:

Sky Europe spune ca cele mai importante sunt serviciile oferite

Nici Sky Europe nu a ramas neimplicata in "razboiul promotiilor". Operatorul ofera bilete la pret special in fiecare saptamana inca din septembrie anul trecut, ne spune Mihaela Badic, director marketing si vanzari Blue Air, care adauga ca si pe toata durata verii aceste promotii vor continua. Indiferent ca este vorba de calatorie gratuita pentru un copil de pana in 14 ani insotit de un adult, oferita chiar in prezent, sau bilete la preturi speciale legate de diferite evenimente interne, "aceste promotii trebuie privite ca instrumente de marketing cu dubla misiune", precizeaza Badic.

Potrivit acesteia, cele doua scopuri ale promotiei sunt motivarea clientilor sa-si rezerve bilete "cat mai in avans" pentru a beneficia de cele mai bune preturi si educarea romanilor cu acest tip de transport aerian. In opinia oficialului Sky Europe, promotiile sunt o caracteristica comuna operatorilor low-cost, insa definitorii in alegerea unei anumite companii sunt serviciile de care beneficiaza clientul. Pentru aceasta vara, Sky Europe va zbura in continuare direct doar catre Roma si Viena, curse la care operatorul estimeaza un grad mediu de ocupare de 90%.

Zborul low-cost presupune renuntarea la mai multe tipuri de servicii

Preturile evident mai mici pe care operatorii low-cost le percep pentru zborurile pe care le ofera sunt obtinute prin renuntarea la mai multe servicii oferite uzual pe clasicele zboruri de linie. Dupa cum ne explica directorul Sky Europe, "nimeni nu vine sub costuri", adica nimeni nu-si permite sa vanda fara a obtine profit. In acest sens, companiile low-cost isi permit sa ofere preturi scazute printr-un management performant care include si eliminarea unor servicii traditionale oferite pasagerilor.

Astfel, un zbor low-cost se va face direct si pe distante relativ scurte, tocmai pentru a tine preturile jos (zborurile cu escala presupun costuri suplimentare de transbordare). Un alt criteriu il reprezinta alegerea aeroporturilor secundare pentru zborurile de plecare/sosire pentru rapiditatea operatiunilor de imbarcare/ debarcare (cum e cazul aeroportului Baneasa). In sfarsit, intr-un avion low-cost nu se va oferi catering gratuit, mancarea si bautura fiind totusi disponibile contra cost. Potrivit lui Badic, compania pe care o reprezinta a adaugat servicii extra, contra cost, cum ar fi accesul la sectorul VIP sau trimiterea electronica a biletului de avion.

Q1 a adus rezultate in crestere pentru SkyEurope Holding AG

Rezultatele grupului-mama SkyEurope Holding AG din primul trimestru al acestui an, publicate ieri, au aratat o imbunatatire a activitatii. Veniturile EBITDAR au crescut cu 22,8%, reducandu-se in mod semnificativ pierderile (17,2 milioane euro in T1 2007 fata de 26,3 milioane euro in primele trei luni din 2006), desi a crescut capacitatea de transport si au devenit operationale noi destinatii. Cresterea este sustinuta si de faptul ca afluxul de pasageri a ajuns la 1,2 milioane, de la 0,87 milioane, si ca a fost atins un grad de ocupare mult mai bun, de 79,7% (fata de 68,4%). Potrivit comunicatului venit de la Viena, rezultatele sunt explicabile prin prisma faptului ca SkyEurope a profitat in mod constructiv de slaba reprezentare a companiilor low-cost pe aeroportul din Viena si a deschis baza operationala pe acest aeroport, in luna martie 2007, ceea ce a contribuit semnificativ la cresterea veniturilor si la largirea ariei de adresabilitate.