Dupa 2007, vinul cu marca romaneasca risca sa dispara de pe piata, daca nu se vor gasi urgent fonduri pentru retehnologizarea acestei industrii, sustin sindicalistii de la Agrostar. "Nici o tara nu ne va goni de pe scena vinului, ci piata ne va elimina singura, cand se va vedea ca vinurile noastre nu respecta standardele europene. Nu mai avem timp de pierdut, trebuie investitii urgente, daca vrem ca vinurile romanesti sa se poata vinde si altfel decat prin intermediul firmelor straine, sub marca straina", a spus Stefan Nicolae, liderul Agrostar.

Conform acestuia, in prezent cultura vitei de vie se face haotic in Romania, fara tehnologie specializata, asa cum cere UE. "Instalatiile care ar trebui achizitionate si care se folosesc cu succes in strainatate inca par pentru romani un fel de minune a tehnicii. Intr-o parte intra strugurele, se extrage sucul, iar din ce mai ramane se scoate ulei. Apoi se usuca boabele, se trateaza, se preseaza si ies pe alta parte, sub forma unor chirpici micuti. Acestia se numesc brichete, fiindca sunt un combustibil foarte bun. La final ramane cenusa care, la randul ei, e folosita drept ingrasamant", spune Stefan Nicolae.

Sindicalistii din agricultura se tem ca, daca nu se incepe cultivarea de soiuri mai bune, asa cum cer normele europene, Romania ar putea pierde pozitia pe care o ocupa in prezent in Europa, din punctul de vedere al calitatii. Deocamdata, se situeaza pe locul cinci, dupa Franta, Italia, Portugalia si Spania. "Tarile acestea nu se afla pe primele locuri fiindca ar avea pamant mai bune decat al nostru, ci fiindca au investit in tehnologie si in soiuri mai bune. In plus, au parte si de o buna activitate de cercetare. Singurul lucru cu care au noroc este soarele, care da vinuri mai tari si mai parfumate", a subliniat presedintele Agrostar. Acesta este pesimist in privinta felului in care va fi comercializat vinul, dupa integrare. Deocamdata, productia autohtona se vinde pe piata europeana prin subcontractari: firmele straine il cumpara mai ieftin de la noi si il vand, apoi, mai scump. Unele nici nu se mai obosesc sa afiseze si marca romaneasca.