Lucru stiut, la Cannes evenimentele au un ritm uluitor. Uneori insa ele se precipita cu o anumita viteza de "croaziera".

Timpul zboara iar intervalele parca nici nu mai exista. Asteptam cu oarecare contrariere (data fiind ora cam tarzie a prezentarii copiei refacute a "Padurii spanzuratilor", programata maine seara la Bunuel, la zece seara), ca astazi sa se deruleze, dupa amiaza, la orele 16, ora Romaniei, o conferinta de presa prin care Martin Scorsese isi lanseaza programul sau mondial de salvare a capodoperelor cinematografului. Alaturi de acesta este anuntat Victor Rebengiuc, interpretul principal al filmului lui Liviu Ciulei, detinator al Premiului de regie la editia din 1965.

Despre aceasta sectiune s-a scris mai putin, pe nedrept, desi este vorba de lansarea unui program grandios, de salvare a capodoperelor artei a saptea. Au fost alese pentru acest an zece mari filme. Printre ele si "Padurea spanzuratilor", reinnoita gratie unei operatiuni initiate de Arhiva Nationala de la Bucuresti. Daca luam in calcul si standul romanesc aparut de sine statator (nu sub alt pavilion, ca alta data) in acest an, si daca un uitam si recepiIa de promovare a filmului romanesc derulata acum cateva zile, vom putea sti ca se misca lucrurile ceva mai bine si mai repede, mai cu eficienta, la Central National al Cinematografiei.

Citeste si:

Directorul General al acestuia, scriitorul Eugen Serbanescu, a si fost prezent la cateva actiuni importante aici, la Cannes. Nu-mi amintesc ca vreun oficial al cinematrografiei sa fi facut in ultimii ani o deplasare la Cannes, iar faptul aici semnalat, al unor convergente organizatorice, vine sa confere substanta si, desigur, sa sustina, concertat, afirmarea, impunerea filmului romanesc. Iata, asadar, formula unei punti intre generatiile cinematografiei romanesti in afirmarea lor mondiala, prin participarea si obtinerea unor lauri la Cannes.

Intre filmele de ieri si cele de azi (sa reamintim ca "4 luni, 3 saptamani si 2 zile" de Cristian Mungiu continua sa se situeze in fruntea topului organizat de revistele Screen, Le Film Francaise, The Reporter, Variety, in vreme ce agentiile internationale de presa, BBC, bunaoara, transmit comentarii elogioase, de-a dreptul flatante pentru productia romaneasca aflata in competitia pentru Palme dor).