Romania s-a oprit la 14 dintre cele 42 de imagini propuse de Comisia Europeana pentru ilustrarea pachetelor de tigari.

Imaginile au fost votate pe site-ul Ministerului Sanatatii de oameni obisnuiti, ONG-isti sau organizatii de combatere a tabagismului, iar hotarirea pentru inserarea lor a aparut in Monitorul Oficial saptamina trecuta, noile pachete urmind sa intre in circulatie de la 1 iulie 2008. Toate cele 14 pictograme pot fi accesate pe site-ul Ministerului. Fotografiile socante, mizind pe efectul emotional, au devenit arma specialistilor dupa ce atentionarile scrise au dat rezultate slabe.

Specialistii analizeaza pentru Cotidianul efectul pictogramelor alese de romani. Imaginile cu copiii au efect sporit in ochii psihologului Bogdana Bursuc, de la Behaviour Center. "Studiile de specialitate arata ca un comportament este perceput cu atit mai riscant cu cit are consecinte asupra copiilor", explica aceasta. Totodata, continua psihologul, atit barbatii, cit si femeile vor fi sensibili la cele care lovesc in fertilitate si potenta, "datorita valorii sociale a sexualitatii si a abilitatilor sexuale".

De aceeasi parere este si Florin Rosu, Managing Partner la agentia de strategie si branding Breakfast, care vede ca virfuri ale eficientei pictogramele cu plaminii si cu tigarile-gratii, cele cu tumoarea de la git, cu tigara indoita si cu fatul, raportindu-se la ele ca la printuri publicitare. "Arata foarte clar impactul pe care il are fumatul asupra organismului propriu si atinge fumatorii in puncte sensibile, cum ar fi potenta, copiii", motiveaza Rosu. Plaminul sanatos, comparat cu cel al fumatorului, are cel mai mare efect vizual pentru fotograful freelancer Bogdan Croitoru, efect intarit si de text. "Te face sa-ti doresti o examinare a sistemului respirator, e o chestie pe care nu o vezi, doar o simti cind urci scarile", apreciaza acesta, adaugind ca imaginea trimite la o "degradare din interior, continua si ucigatoare, a organismului".

Tinerii de 20-30 de ani se vor lasa greu impresionati de pozele urite, crede pneumologul Magdalena Ciobanu, medic coordonator al proiectului. "In schimb, copiii de 10-12 ani vor ezita probabil sa mai stea cu pachetele la vedere", continua aceasta. Impactul cel mai mare, arata medicul, va fi in rindul fumatorilor aflati in "stadiul de precontemplare si contemplare". "Este unul dintre cele cinci stadii pe care le parcurgem cind vrem sa schimbam ceva: precontemplare («sa ma las?», «sa nu ma las?»), contemplare («parca m-as lasa»), actiune, mentinere, revenire", arata Ciobanu. Bogdan Croitoru nu crede nici el ca imaginile ii vor misca pe tinerii fumatori. "In urma cu doi ani cautam sa cumpar tigari intr-o alta tara si am vazut pentru prima data la tarabe pachete cu astfel de pictograme. M-am intrebat nu daca sa renunt la tigari, ci ce poza sa am pe pachet, care e mai «cool»". Pe de alta parte, Florin Rosu crede ca impactul va fi mai mare la persoanele cu venituri mici si educatie medie si peste medie, "care constientizeaza efectele fumatului si pentru care noile mesaje vor functiona ca picatura care umple paharul".


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.