Dupa succesul subventionarii industriei auto autohtone prin programul "Rabla", Guvernul a gasit o noua metoda de "a sponsoriza" achizitionarea de masini noi: returneaza o parte din taxa de prima inmatriculare celor care-si vand automobilul in exteriorul tarii.

Astfel spera sa rezolve doua probleme: sa finanteze indirect de la buget achizitionarea masinilor noi si sa incurajeze, pe cat se poate, exportul de autoturisme vechi si deci poluante. Numai ca noua taxa este plina de variabile necunoscute, iar efectele ei s-ar putea sa se intoarca impotriva pietei, nivelul cel mai ridicat al taxei pentru un autovehicul cu aceeasi capacitate cilindrica si acelasi standard euro urmand a fi platit pentru o masina noua. In plus, nu a fost rezolvata problema discriminarii, iar Comisia Europeana va riposta, probabil, saptamana viitoare cu o noua atentionare la adresa Executivului.
N outatea absoluta a taxei este reprezentata de faptul ca un cumparator de masina noua va plati taxa de mediu pentru poluarea pe care aceasta o va produce pe intreaga ei durata de viata. Acesta este motivul pentru care taxa cea mai ridicata, la aceeasi capacitate cilindrica si la acelasi standard Euro, va fi platita de cumparatorul unei masini noi.

Astfel s-a rezolvat una dintre divergentele dintre Guvern si Comisia Europeana - principiul potrivit caruia taxa trebuie sa scada odata cu reducerea valorii reziduale a masinii. Noua grila aplica principiul reducerii taxei pe masura ce autoturismul este mai vechi, avand in vedere ca timpul de viata al masinii scade si, in consecinta, perioada in care va polua este mai scurta. Un alt criteriu il reprezinta gradul de poluare, unde taxa este direct proportionala cu nivelul de emisii de gaze. Pentru vehiculele dotate cu motoare Euro 5 nu se aplica nicio taxa, iar de la Euro 4 in jos taxa creste progresiv. Foarte probabil, pentru a-si atinge interesele, dar a satisface si doleantele importatorilor de masini noi si producatorilor autohtoni, progresivitatea va fi extrem de accentuata de la masinile Euro 2 in jos.

Noul tabel dupa care se va calcula taxa nu a fost prezentat de ministrul finantelor, acesta invocand faptul ca ar fi incorect fata de parlamentari sa-l cunoasca din presa si, nu direct de la oficialii Ministerului Economiei si Finantelor. Asa ca toti cei interesati vor fi nevoiti sa astepte pana cand ministrul va trimite grila catre Parlament. Totodata, Guvernul va transmite Comisiei Europene, saptamana viitoare, scrisoarea de raspuns privind taxa de prima inmatriculare auto, a declarat Vosganian. El s-a aratat increzator ca reactia Comisiei Europene va fi una pozitiva, desi a recunoscut ca a purtat doar discutii informale cu specialistii forului european.

Citeste si:

Fara taxa pe piata second-hand interna!

Principala problema pe care Comisia Europeana a ridicat-o in legatura cu "nastrusnica" taxa ramane valabila: o masina second-hand achizitionata dintr-o tara membra UE va fi taxata, pe cand cumpararea unui autovehicul identic deja inregistrat in Romania nu va fi supusa taxarii. Incapatanarea cu care guvernantii refuza sa impoziteze si tranzactiile interne are ca explicatie interesele electorale ale acestora. Insa aceasta nu este singura si nici cea mai importanta. Faptul ca nu renunta la taxa, dar vor sa excepteze de la plata ei achizitionarea de masini second-hand deja inmatriculate in Romania are si o motivatie de piata.

O importanta sursa de finantare a achizitiei de masini noi este vanzarea masinii mai vechi (de unu, doi, trei ani etc.). Taxa pe prima inmatriculare a masinilor second-hand aduse din afara Romaniei le scumpeste artificial pe acestea in raport cu cele deja inmatriculate in tara, care devin astfel mai atractive pentru amatorii de masini la mana a doua. Cu banii obtinuti pe vanzarea masinii vechi, vanzatorul poate finanta achizitionarea unei masini noi.