Saptamana viitoare specialistul nostru va prezenta solutiile pentru eliminarea neplacerilor care va afecteaza buzunarul.

Facturile umflate la apa calda si rece sunt o adevarata corvoada pentru asociatiile de proprietari. De cele mai multe ori, furnizorii de utilitati nu recunosc ca acestea se datoreaza, in mare parte, starii jalnice a retelelor de distributie. E bine sa aflati ca diferentele care apar intre consumul facturat si cel real se datoreaza si neatentiei proprietarilor ori administratorilor. Specialistul ziarului nostru a identificat si alte cauze:

- existenta unor pierderi de apa din cauza unei avarii pe instalatia comuna a blocului. Pentru depistarea ei, robinetii tuturor coloanelor verticale din subsol trebuie inchisi, contorul general monitorizat pentru a vedea daca inregistreaza consumul;
- necitirea, cel putin in aceeasi zi, atat a contorului general, cat si a tuturor contoarelor individuale;
- nedeclararea corecta a consumurilor individuale din partea proprietarilor/chiriasilor. Un apartament contorizat consuma de regula intre 3 si 4 mc/persoana/luna pentru apa rece si 2-3 mc/persoana/luna pentru apa calda;
- prezenta apei calde pe conducta de apa rece care determina contorul de apa rece sa se invarta invers, adica practic se inregistreaza un consum mai mic pe contoarele individuale fata de cel real si inregistrat de contorul general;
- frauda din partea unora dintre proprietari prin "ocolirea" contorului individual sau oprirea functionarii acestuia;
- calcul gresit din partea administratorului, care ia in calcul consumurile individuale apartinand unei luni, iar factura de apa care se repartizeaza apartine altei luni;
- montajul gresit al contoarelor individuale care trebuie sa fie montate in pozitie orizontala fara sa existe coturi inainte si dupa contor. Montarea gresita a contoarelor individuale determina erori de 10-20%;
- diferenta de clasa metrologica intre contoarele individuale si contorul de bransament. Un contor individual nu inregistreaza "firicelele" de apa (sub 10 litri/ora), in timp ce un contor de bransament inregistreaza aceste consumuri;
- neverificarea metrologica a contoarelor individuale. Acest aspect poate determina o functionare necorespunzatoare a contoarelor individuale care poate produce erori de consum;
- defectarea contorului de bransament, citirea gresita a acestuia sau emiterea de catre furnizor a unei facturi cu greseli privind consumul pe bloc.

Citeste si:

Facturile incarcate, suportate de toti locatarii

Pentru eliminarea cauzelor si reducerea efectelor, conducerea asociatiei de proprietari trebuie sa actioneze de urgenta. Diferentele de consum vor fi considerate pierderi financiare ale asociatiei de proprietari. Fie ca sunt generate de deficientele instalatiei interioare de alimentare cu apa calda si rece a blocului, fie de o greseala umana, acestea se repartizeaza tuturor proprietarilor dupa cota-parte indiviza.