Capela Rosslyn ascunde multe secrete. Timp de sute de ani, atat expertii cat si simplii vizitatori au incercat sa rezolve enigma sculpturilor din interiorul capelei. In timp ce unii sunt de parere ca acestea ascund indrumari catre o comoara ascunsa, compozitorul Stuart Mitchell sustine ca a rezolvat o parte dintre aceste enigme.

El crede ca tavanele ornate cu arcuri sculptate, si unde sunt 213 cuburi decorate, reprezinta de fapt un cod al unei muzici medievale.

Tatal sau, Thomas Mitchell, si-a petrecut 20 de ani incercand sa rezolve codul acestor ornamente si acum, Stuart, interpretand descoperirile tatalui sau, a obtinut o partitura, intitulata "The Rosslyn Motet". Cei doi spera ca muzica, atunci cand este interpretata la instrumente medievale "in situ", va rezona prin capela si va dezvalui secretul din piatra.

Lui Thomas i-a venit ideea ca sculpturile pot ascunde o partitura atunci cand a observat ca semnele sculptate pe fata cuburilor pareau a semana extraordinar cu un fenomen denumit Cymatics sau "figurile lui Chladni". Ernst Chladni a fost un fizician german care a dovedit existenta modelelor pe care le pot crea undele sonore prin folosirea unui arcus de vioara, pentru a provoca vibratia la nivelul unor placi metalice peste care era asternut un strat de nisip.

El a aratat ca energia sonora a determinat orientarea granulelor de nisip dupa anumite modele. Cercetarile sale au fost desavarsite de catre medicul, fizicianul si muzicianul Hans Jenny, care a facut cercetari in domeniul energiei undelor sonore. Imaginile sale fotografice au evidentiat efectele undelor sonore, care au trecut prin pulbere, lichide si semisolide. Cercetarile lui Chladni si Jenny au aratat astfel ca sunetul poate deveni vizibil, demonstrand in mod clar asemanarea dintre modelele si formele pe care le vedem in natura si modelele si formele proprii sunetelor.

Citeste si:

Acum, Thomas a explicat cum frecventa unei note da o forma. De exemplu, notele muzicale La si Do vibreaza la 440 KHz si produc o forma asemanatoare unui romb. Diverse note pot produce astfel diverse forme cum ar fi flori, diamante si hexagoane - toate acestea fiind prezente in cuburile din capela Rosslyn.

Stuart Mitchell este de parere ca aceste forme sunt mult mai mult decat o simpla coincidenta si a inlocuit fiecare forma cu nota corespunzatoare.

Cu trei secole inainte

Interesant este ca Ernst Chladni a scris pentru prima data despre acest fenomen la sfarsitul secolului al XVIII-lea - iar aceste inscriptii sunt prezente intr-o cladire care dateaza din secolul al-XV-lea. Ceea ce duce la intrebarea: "a fost oare Sir William St Clair (cel care a creat catedrala Rosslyn) familiar cu notiuni de stiinta necunoscute contemporanilor lui?"

Stuart Mitchell mai crede ca exista o legatura intre Cavalerii Templieri si aceste notiuni stiintifice avansate pentru acea vreme.