Exista, si dupa 1989, cazuri ale unor mari artisti care sunt marginalizati. Compozitorul si tenorul Ion Falculete - cenzurat de comunisti si constrans la o simpla cariera de profesor de canto inainte de '89, dupa un debut fulminant de tenor la Opera - este in continuare aruncat intr-un con de umbra in Romania si dupa decembrie '89.

Muzician polivalent, diplomat in arta, interpret de opera, lied, canzonete si muzica sacra (religioasa) - profesor de canto, dirijor, compozitor - tenorul Ion Falculete a fost considerat de presa drept "una dintre marile voci ale generatiei sale", dar si un "glas al demnitatii", care s-a impotrivit muzicii de tip comunist, binecunoscute.

Dupa ce a interpretat rolurile principale in "Traviata", "Trubadurul", "Boema", "Carmen", "Rigoletto" sau "Madame Butterfly" - tenorul a fost aruncat in "labirintul necunoasterii din bezna comunista", pentru a ramane definitiv un tenor fara trecut, fara prezent si fara viitor. Si aceasta pentru ca s-a impotrivit muzicii socialiste, de "curte", de tip "Cantarea Romaniei". Constrans sa devina profesor de canto, tenorul si compozitorul Ion Falculete nu a dezarmat insa nici un moment. A organizat coruri ale elevilor de la liceele in care a predat muzica - "Spiru Haret", "Dimitrie Cantemir", "Zoia Kosmodemianskaia", "George Enescu" - incercand sa deschida adolescentilor o fereastra catre arta muzicala, catre lumina si adevar.

Citeste si:

Ion Falculete a inlocuit muzica "cravatelor rosii si utecista" din licee cu muzica si cultura preclasica, clasica si romantica. In acei ani, a fost primul si singurul care a avut curajul sa introduca muzica sacra, religioasa, in repertoriul corurilor de elevi. Alaturi de partituri de Bach, Beethoven, Mozart, Verdi, Donizzeti, Weber etc., interpretand impreuna cu Orchestra "Napolitana" - formata in 1971, din profesori care predau muzica in liceele bucurestene.

Marginalizat si dupa '89

Paradoxal. Dupa decembrie '89, apreciatului tenor si compozitor i-a fost interzisa orice aparitie la radio si tv. Cea mai elocventa dovada este blocarea celor 150 de inregistrari din fonoteca radio - realizate in conditii de colaborator -, frustrand astfel marele public de dreptul la cultura, iar pe tenor la dreptul legitim de manifestare publica.