Ati compus muzica filmului "Cum mi-am petrecut sfirsitul lumii", un film despre perioada comunista. Ce amintiri aveti dvs. din acele vremuri?

Amintirile mele sint extrem de puternice pentru ca am fost practic format in acea perioada. Asa ca am putut sa ma identific cu privirea lui Catalin Mitulescu asupra acelor vremuri. Filmul este unul foarte profund, nu e doar politica, atinge foarte multe aspecte ale vietii tinerilor: prima dragoste, scoala, relatiile cu parintii, raportarea lor la tara, dorinta lor de libertate, intrebari la care, pentru ca am trait acea perioada, am avut si eu raspunsurile mele.

Amintiri din "epoca de aur"

Cum percepeati dvs. pe atunci situatia politica din tara?

Parintii mei erau niste intelectuali care nu se conformau deloc la linia partidului. Viata noastra era nesigura, dar au fost si momente extraordinare in copilaria mea. In special, prieteniile erau foarte strinse pe atunci. Din pricina nesigurantei vietii, cine iti era prieten iti era cu adevarat. Imi amintesc ca viata culturala in care am crescut era foarte speciala. Mi-am dat seama mai tirziu de acest lucru. Si sper ca si in Romania de azi tinerii sa aiba in continuare acea sete de literatura, de muzica, de teatru si de film cum aveam noi pe vremuri.

Cum era copilul si adolescentul Balanescu?

Eram un rebel si de aceea aveam mereu probleme la scoala. Imi aduc aminte ca aveam o cravata care nu era chiar de pionier, era din matase portocalie si, din pricina acelei cravate, am fost exmatriculat de la Scoala de muzica numarul 1. M-am mutat la Scoala numarul 2, unde am rezistat doar doua saptamini. Am reusit sa-mi continuu educatia muzicala doar pentru ca eram foarte talentat. Aveam note mari la muzica si la alte obiecte, dar primeam numai note mici la purtare.

"Vioara e sclavia pe care o iubesc"

Citeste si:

Cum ati inceput sa faceti muzica?

Eram foarte atras de arte plastice, dar pentru ca fratele meu apucase deja acest drum, parintii mei s-au gindit ca ar fi bine sa fac altceva. Cind aveam sase ani, tata s-a intors de la o conferinta din strainatate cu o vioara mica. M-a atras din prima clipa. Si asa a inceput sclavia mea. Sclavia pe care o iubesc.

Ada Milea spunea despre colaborarea cu dvs. ceva de genul "am prins un geniu si nu i-am mai dat drumul". Ce a reprezentat pentru dvs. intilnirea cu ea?

Familia mea a parasit Romania in 1969. Am scapat, din fericire, de perioada cea mai dura a regimului Ceausescu. M-am intors in ’92 dupa o absenta foarte lunga. Si am venit cu o sete de a cunoaste si de a lucra cu artisti romani. Dupa aceea am cautat diverse motive sa ma apropii de Romania si de viata ei culturala. Atunci a aparut Ada, pe care mi-au prezentat-o niste prieteni. E o mare artista si ii sint recunoscator ca a avut curajul de a lucra cu mine.

"In Romania gasesc un entuziasm contagios"

Cit din muzica dvs. are origini romanesti?

Toata. Cu cit imbatrinesc, radacinile striga in mine din ce in ce mai tare. Eroii mei sint Bartók si Enescu, care au absolvit scoala limbajului muzical popular. Dupa vizita din ’92, am scris muzica pentru un disc, "Luminita", in care am facut in mod mai constient prelucrari dupa folclor. Mi-am amintit apoi cit de mult ma impresionase muzica Mariei Tanase in copilarie si am creat discul si spectacolul "Maria T", inspirate din muzica ei. Din pacate, tinerii romani nu apreciaza cum se cuvine folclorul. Poate si pentru ca in perioada comunista se promova o muzica populara oficiala pe care oamenii o urau. Dar acela nu era folclor autentic. In Ungaria, de pilda, tinerii fac muzica electronica prelucrind piese populare. Si asta e foarte bine. Folclorul trebuie promovat si asta am incercat sa fac si eu, pentru ca spiritualitatea romaneasca traieste prin folclor.