Una dintre mezzosopranele cu cea mai mare cota in lume la ora actuala, Ruxandra Donose, in varsta de 42 de ani, va interpreta joi, la Bucuresti, pe scena Operei Nationale, rolul Angelina din opera "Cenerentola" de Rossini, una dintre partiturile care au facut-o celebra.

Cantareata e de parere ca, pentru a avea succes, solistele de opera trebuie sa poata intruchipa orice personaj, mai ales ca jumatate dintre rolurile de mezzosoprana sunt in travesti. "Sunt mult mai credibila daca sunt supla, daca ma misc bine, daca pot sa alerg pe scena, daca pot sa fiu flexibila, decat daca as cantari o tona si as sta intr-un colt, sa cant."

Timpul cand era suficient sa canti frumos a trecut. "Cum opera este din ce in ce mai mult si teatru, trebuie sa fii si actor".

Mezzosoprana spune ca, probabil, i-a folosit in cariera faptul ca a putut sa fie si actrita. "Cand ma duc in sala sa vad un spectacol de opera, vreau sa vad un spectacol complet, vreau sa vad teatru si muzica. Altfel, stau acasa si ascult un disc, sau ma duc la un concert. Dar o opera inseamna spectacol, inseamna regie, lumini, costume, teatru si muzica. Asta este frumusetea, complexitatea nemaipomenita a operei."

Donose a interpretat pe marile scene ale lumii aproape toate rolurile importante de mezzosoprana. Ea abordeaza un repertoriu foarte divers, din opere de Händel, Mozart, Rossini, Janacek, Offenbach, Humperdinck, dar si partituri vocal-simfonice si miniatura vocala.

Cantareata spune ca isi doreste sa cante din nou in rolul Octavian din "Cavalerul rozelor" de Richard Strauss si rolul Compozitorul din "Ariadna la Naxos", tot de Strauss, compozitor care nu se canta foarte des. Printre cele mai dificile roluri ale sale se numara Angelina din "La Cenerentola" de Rossini, pe care il canta si joi, la Opera Bucuresti, dar si Romeo din "Capuleti si Montecchi" de Vincenzo Bellini.

Citeste si:

"De curand am debutat intr-un rol extrem de greu, Desdemona in ‘Otello’ de Rossini. Este un rol scris pentru o voce nici de soprana, nici de mezzosoprana. Merge pe tot ambitusul, are acute de soprana dar si grave de mezzosoprana si e foarte, foarte lung", spune Donose.
"Am debutat cu acest rol in luna ianuarie, la New York, la Carnegie Hall, si a fost un mare succes dar a fost pentru mine o munca extraordinara, emotii extraordinare. Este un rol dupa care am rasuflat usurata."

Alaturi de partiturile dificile, unul dintre rolurile favorite ale mezzosopranei este Charlotte din "Werther" de Jules Massenet, despre care spune ca i se "potriveste manusa".
Chiar daca a cantat pe scene celebre ca Staatsoper din Viena, Covent Garden din Londra, Opera din Paris sau Metropolitan din New York, Ruxandra Donose spune ca simte o emotie deosebita cand evolueaza in fata publicului roman. In plus, " atunci cand cant alaturi de cantareti tineri romani, ma implic in ceea ce se intampla pe scena. Nu-mi pasa numai de mine, imi pasa si de cei din jurul meu si ma bucur. Vad in ei potentiali solisti internationali, ceea ce le doresc din tot sufletul".
Un spectacol in Romania este, pentru mezzosoprana, o situatie foarte complexa: "Situatia artistica, aceea de a fi pe scena, aceea de a-mi dori sa dau tot ceea ce am, de a ma prezenta la inaltime si, in acelasi timp, dorinta de a fi impreuna cu colegii mei din Romania si de a vedea ca scoala romaneasca de canto continua ca fie demna de traditia pentru care este cunoscuta in lume."

Donose apartine unei generatii de cantareti de opera romani care sunt cunoscuti pe plan international. A fost colega cu Leontina Vaduva, Angela Gheorghiu, Adina Nitescu sau Elena Mosuc, a cantat alaturi de Alexandru Agache la Viena si la Londra. "Nu ni se intalnesc drumurile foarte des, dar atunci cand ni se intalnesc, ne bucuram sa fim impreuna", spune mezzosoprana despre relatiile sale cu alti solisti romani din lume.

In 1990, la concursul international de canto de la München, Donose a castigat premiul al doilea iar soprana Elena Mosuc din Iasi a castigat premiul intai. "De acolo au inceput carierele noastre internationale, dar nu ne-am mai intalnit decat acum o saptamana, la Viena, la opera in concert "Anna Bolena" de Donizetti", povesteste cantareata.

Desi si-a inceput cariera ca pianista, a sustinut concerte si recitaluri si a castigat premii, la varsta de 18 ani Ruxandra Donose a descoperit, printr-o intamplare, canto-ul si a renuntat la pian.

"Nu regret ca am renuntat la o cariera ca pianista", spune cantareata, "pentru ca momentul in care am descoperit cantul a fost momentul in care am descoperit o eliberare aproape divina de a ma putea exprima in mod direct - instrumentul eram chiar eu - de a comunica in mod direct atat de mult incat mi se pare un privilegiu sa o pot face fara sa mai trec prin intermediul altui instrument. Am cantat bine la pian, (...) insa de abia cand am inceput sa cant am simtit ca de aici apartin si ca asta este menirea mea."