Se implinesc anul acesta 50 de ani de la moartea lui Constantin Brancusi, artistul revendicat deopotriva de romani si francezi.
Dar in vreme ce lucrarile lui din complexul de la Targul Jiu au fost lasate in paragina sau au fost restaurate ignorandu-se adesea spiritul artei sale, la Paris, francezii au deschis in cadrul complexului Pompidou un atelier prin care arhitectul Renzo Piano a incercat sa-l reconstituie pe cel din apropiere de Montparnasse, in care sculptorul a creat o mare parte din opera sa.

In 1956, cu un an inainte de moartea sa, Brancusi a incredintat statului francez atelierul sau, dimpreuna cu toate lucrarile si obiectele existente acolo, ustensile, biblioteca, colectia de discuri etc. In schimbul acestui dar extraordinar Muzeul National de Arta Contemporana urma sa reconstituie atelierul in care Brancusi a lucrat, asa cum avea sa se gaseasca el in momentul mortii artistului. Statul francez si-a tinut promisiunea, iar atelierul construit de Renzo Piano se afla astazi, deschis pentru toata lumea (intrarea este libera), in piata de la Centre Pompidou, aici existand o colectie unica a lucrarilor lui Brancusi, precum si obiecte personale. Marea dificultate pentru arhitectul care s-a ocupat de reconstituirea atelierului a fost sa gaseasca o formula prin care sa deschida publicului locul special incarcat de intimitate, izolat, pastrand ceva din interioritatea artistului, fara sa distruga tocmai acest sentiment al intimitatii spirituale. Iar solutia a fost sa desparta printr-un zid de sticla atelierul de vizitatori pentru ca linistea sa nu-i fie perturbata, iar contactul sa se faca discret si treptat. Pentru Brancusi, atelierul a fost un spatiu cu totul special. Nu numai pentru ca aici isi crea operele, ci pentru ca aici se crea o legatura indestructibila intre ele si, de asemenea, cu spatiul in care erau plasate. Spre finalul vietii, aceasta proximitate a lucrarilor sale in spatiu l-a preocupat mai mult chiar decat sculptura insasi, in anii '50 refuzand sa-si mai vanda lucrarile, din acest motiv. Acest respect fata de adevarul artistului este ceea ce surprinde intai de toate cand intri in atelierul reconstituit de Renzo Piano. "In atelier sunt vizitatori tot timpul, sunt romani care vin aici de mai multe ori pe saptamana, stau de vorba cu noi, deja ii cunoastem. E un spatiu aparte, nu e un muzeu obisnuit. Obiectele au viata, e aici ceva din spiritul viu al lui Brancusi.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.