Comparativ cu statele membre ale UE si cu unele tari est-europene, sistemul de transport romanesc este insuficient dezvoltat si de slaba calitate, consecinta a investitiilor reduse in infrastructura de transport realizate in perioada de tranzitie.

In acest context, gradul de accesibilitate la reteaua de transport a scazut, constituind un obstacol in dezvoltarea economica, ceea ce poate duce la pierderea avantajelor oferite de pozitia geografica a Romaniei.

La nivel intraregional, reteaua de transport inadecvata impiedica dezvoltarea oraselor mici si mijlocii, a comunelor si a satelor. Multe zone dispun de retele rutiere de transport intre localitati foarte slab dezvoltate (de exemplu, satele din Delta Dunarii, zona subcarpatica, Podisul Mehedinti, Muntii Apuseni), determinand chiar izolarea unor localitati.

Sub standarde

Lungimea totala a retelei de drumuri in Romania este de 79.904 km, din care 36.009 km sunt drumuri judetene. Ponderea drumurilor judetene in total drumuri publice este de 45%, cu valori mai ridicate in Bucuresti - Ilfov (51,4%), Sud (47,8%) si Centru (47,4%).

Pe drumurile nationale si judetene se desfasoara astazi peste 80% din volumul de trafic, cu tendinte de sporire spectaculoasa in urmatorii ani. Traficul mediu pe drumurile nationale se situeaza la sub 500 vehicule/zi si se prevede o crestere de peste 50% in perioada urmatoare.

Desi in perioada 1995-2005, reteaua drumurilor publice modernizate s-a extins, densitatea drumurilor publice (33,5 km/100 kmp) continua sa fie foarte scazuta, comparativ cu media UE 25 (110,1 km/kmp). Densitatea drumurilor judetene este de 15,1 km/100 kmp, valori mai ridicate fiind inregistrate in Bucuresti - Ilfov (24,6 km/100 kmp), Sud (16,6 km/100 kmp), Sud- Vest (16,1 km/1 00 kmp) si Nord-Vest (15,1 km/100 kmp).

Lipsa resurselor financiare la nivel local, destinate reabilitarii si modernizarii drumurilor publice, a constituit una din multiplele cauze care au condus la gradul scazut de accesibilitate la infrastructura de transport in multe zone ale tarii; in acelasi timp, acest lucru determina slaba mobilitate a fortei de munca, dificultati in desfasurarea de noi activitati economice, dezvoltarea redusa a turismului, dar si un nivel scazut de atragere a investitorilor straini.
Reteaua de drumuri este slab dezvoltata si de o calitate necorespunzatoare comparativ cu tarile din UE.

Exceptand regiunea Bucuresti - Ilfov, regiunea Sud-Vest inregistreaza cel mai ridicat procent de drumuri publice modernizate (32,4%), in timp ce regiunea Sud-Est se situeaza pe ultimul loc in ceea ce priveste media drumurilor publice modernizate (19,5%).

Pe de alta parte, acele orase care au suportat un proces de crestere economica, in special Bucurestiul, au cunoscut problemele legate de traficul congestionat, generat de incapacitatea retelei de strazi de a prelua surplusul de trafic.
Principalele probleme ale retelei de drumuri publice de la nivel regional sunt reprezentate de capacitatea insuficienta de a prelua traficul greu si vehiculele de mare tonaj (in special in regiunile Bucuresti Ilfov, Nord-Vest si Vest), de lipsa autostrazilor, de iluminatul si marcajele realizate necorespunzator, care conduc la micsorarea vitezei de rulare, cresterea timpului calatoriilor si consum foarte mare de combustibil.

Pe de alta parte, aproape jumatate din totalul drumurilor modernizate se afla intr-o stare avansata de uzura datorita exploatarii intensive a drumurilor ce fac legatura intre orasele mici si mijlocii, intre polii de dezvoltare din regiune, zonele de granita si celelalte regiuni.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.