"Generatia de aur" a teatrului autohton devine un mit, cred unii regizori si actori, pentru ca, lasind deoparte exceptii notabile, cei care ies acum de pe bancile facultatilor de teatru nu promit sa dea rezultatele inaintasilor. Oamenii de teatru care au raspuns la ancheta "Cotidianului" sint de parere ca situatia are mai multe explicatii, insa invatamintul superior tot mai inadecvat atirna cel mai greu, se pare.

Prea multi studenti la UNATC

George Ivascu, director al Teatrului Metropolis, deplinge faptul ca cei iesiti de pe bancile facultatilor nu stapinesc tehnici de emisie vocala adecvate, astfel ca, de multe ori, spectatorii din spatele salii nu aud ce spun actorii. Pentru acest lucru, crede George Ivascu, responsabili nu sint actorii tineri, ci institutia care i-a format, in general UNATC, unde orele de emisie vocala au fost reduse sau chiar suprimate. Cel mai grav fapt este insa, a mai explicat George Ivascu, nu "calitatea studentilor de actorie de la UNATC, ci cantitatea lor. Intr-un an sint, numai la sectia de actorie, saizeci de studenti, ceea ce este enorm, pentru ca nu mai exista ore in care profesorul sa lucreze cu un singur student".

Talentul nu tine locul scolii

Actorul Cristian Iacob, care lucreaza alaturi de tineri absolventi sau inca studenti ai sectiei de actorie de la UNATC, remarca exact acelasi lucru: "Sint prea multi studenti intr-un an, iar profesorul trebuie sa lucreze separat cu histrionismul unui tinar, cu inhibitia altuia, insa o face, nevoit de politica facultatii, ca si cind ar fi cu totii identici, ca niste formule de chimie. Nu exista numai talentul si vointa studentului, asa cum nu cred deloc ca un tinar imbecil sau imbecilizat de un sistem poate fi scuzat in numele talentului sau".

Citeste si:

Viciile scolii de actorie

Actrita Antoaneta Cojocaru, care a absolvit UNATC in 2002, considera ca face parte din "ultimele generatii care au mai prins scoala la modul serios". Nivelul studentilor de la UNATC a scazut, este de parere actrita, pentru ca numarul studentilor dintr-un an este mult prea mare, ca "numerosi profesori nu au facut teatru niciodata", dar si din motive care ii privesc doar pe studenti, la modul individual: lipsa de seriozitate, vedetismul prematur, stirnit de faptul ca sint distribuiti in telenovele sau spoturi de publicitate, si chiulul de la facultate.

Cam aceeasi viziune asupra UNATC o are si actorul Marius Manole, care adauga faptul ca inflatia de actori tineri are si alte cauze: numarul mare de facultati de actorie din tara.

Prea multe "scoli fara traditie"

Pus in fata acestor probleme, pe care le remarca si Marius Vizante, si Dan Puric, rectorul UNATC, Florin Zamfirescu, recunoaste ca, intr-adevar, unii dintre profesori nu au lucrat niciodata intr-un teatru, pentru ca "este greu sa mentii activitatea scenica si cea pedagogica", dar acest lucru urmeaza politica americana de actorie.