Atentie unde privesti atunci cand esti intrebat despre experienta. O privire aruncata in dreapta sus tradeaza faptul ca ti-ai pus imaginatia in miscare, iar daca intrebarea se referea la ceva concret, acest gest se traduce prin minciuna.

Manuela Trusca, trainer si consultant al Skill Solution, le-a explicat studentilor prezenti la ce-a de-a doua editie a forumului "Expeditie in HR", organizata de Business Organization for Students (BOS), importanta limbajului nonverbal si a oferit sfaturi practice pentru comportamentul la interviu. "Daca ma uit in dreapta sus, este clar ca mint. Acolo se construiesc imagini", spune Trusca. Cand ochii privesc in stanga, iti amintesti imagini.

Contrar sfaturilor populare, Trusca recomanda sa nu-ti privesti direct in ochi intervievatorul, ceea ce ar putea duce la o competitie de sustinere reciproca a privirilor si ar vicia menirea interviului. Privirea trebuie sa tinteasca undeva in zona fruntii, considerata "de business" si sa nu persiste mai mult de cinci secunde. "Interviul nu trebuie sa se transfomre intr-o competitie, ci intr-o relatie de parteneriat, comunicare, de deschidere", arata Trusca. Legat tot de privire, Trusca atrage atentia asupra clipitului foarte des. Fie ca este vorba despre clipitul propriu sau al intervievatorului, acesta nu este un semn bun, fiind o forma de autoprotectie. "Creierul a obosit sa te tot vada si ochii nu mai vor sa accepte imaginea ta. Cand clipim des, creierul nu mai primeste acea informatie", spune consultantul.

Citeste si:

De altfel, ea atrage atentia asupra faptului ca nu toate gesturile pot fi modelate si mai ales nu din prima incercare, fiind vorba despre mesaje involuntare pe care le trimite creierul. Daca gesturile sunt fortate, atitudinea poate sa fie interpretata negativ, atrage ea atentia. "Eu nu va spun sa manipulati interviul, dar daca se poate sa te adaptezi ca si comportament, ar fi minunat. Aceasta adaptare va asigura apropierea de succes", spune Trusca.

Camere de luat vederi pentru evaluarea comportamentului

Chiar daca este considerata eroare de recrutare, in toate organizatiile, oamenii au tendinta sa-i recruteze pe cei asemenea lor. Astfel, este util sa-i vorbesti omului pe limba lui, sa iti adaptezi comportamentul la cel al intervievatorului.